Friday 21 March 2008

Buku kecik...(Small Note Book)





aku tgh siapkan buku kecik Hassan "Rocks & Minerals"... lum siap pun..tetiba lak sibuk je dia minta buat kan buku tajuk lain....

"Hassan nak Umi buatkan buku Spanish...." dok request kat aku le....mintak aku buatkan buku 123 dlm Spanish lak.....dok sebelah aku..tunggu aku buatkan..

ok le..aku stop kan la apa yg aku sedang buat tu.. dan siap kan permintaan nya.... ubahsuai sikit2 yg dlm slide power point tu ..pastu print , balut kan ngan plastik balut buku & stapler kan je... siap.....punya la seronok...siap tgk CD belajar dia sambil wat rujukan tajuk "numbers in Spanish" lagi..hehhhe .. asal kan dia happy ... (bawak tido lagi tu..hehehe)

BUKU KECIK......

Antara peralatan yg diperlukan:
1. Nota2 yg dah di print & digunting ikut saiz yg dikehendaki..
(saiz yg kami guna : 8.5cm x 5.8cm)
2. Stapler
3. Tape
4. Gunting
5. Peralatan lain (pen/pencil/pembaris)


ni contoh yg telah di print... 9 muka pada sekeping kertas A4



ni pula setelah di gunting mengikut saiz nya...



ni setelah di balut dengan plastik balut buku.... (aku tak de laminator...sapa2 ade leh guna..)



rujuk gambar di atas sekali....buku kecik yg telah siap...

ni la step seterusnya...selepas Flash Card & CD/DVD Belajar....

9 comments:

knv said...

betullah! it is not as hard and complicated as we think kan? antara nak spend masa untuk buat atau tak aje..

aku ni memang maleh za! nasib baik ada blog hang ni termotivated gak aku!

thanks!

Fid said...

hahaa

aku ngan lakiku...cuti maulidur rasul baru nih kami gerak gempur buat buku2 akif juga..
yg sempat aku buat...ABC 2 versi.....alif ba ta...ni poster lekat kat pintu...
then hiragana bhs jepun seset(ni utk daddy ngan akif)

aku pun guna plastik balut buku tu juga utk poster..manakala untuk buku/flash card yada2 aku guna packing tapi....

bila angin malas aku bantai masuk ke dlm folder jerk hahahaa

Rizza said...

ana... betul tu..anatara rajin n tak je..aku ni sebab anak aku dok push utk tau macam2 tu le pasal aku leh jadik rajin sikit la..hahhahh ...

ana...sama2 le men motivate ye..heheh

fidok le tu ..ko dah wat macam2 tu..heheh keep doing...

Anonymous said...

Seronoknya dpt singgah di blog ni..Seronok kira dapat berkongsi dgn rizz mcm mana riz mengajar Hassan menulis...Ank I baru berumur 2 tahun 5 bulan...Perkembangan dia setakat hari ini ialah boleh membaca buku Peter N Jane jilid 1A, 1B, 2A, 2B dan baru nak mula 3A. boleh mengenal nombor 1-100 can spell a few words, boleh menghafal sifir 1 dan 2 dgn lancar, boleh membaca fatihah dgn lancar dan 3Qul belum begitu lancar, boleh azan, hafal doa sebelum n selepas makan. bolh berzikir, kenal shape, colour dan boleh menggunakan microsoft word dgn baik. Di situ lah dia menulis nombor dan sifir juga mengeja tetapi belum boleh menulis cuma scrible atas drawing block jer. Boleh tak rizz berkongsi dgn izan kak izan mcm mana nak ajar dia menulis spt Hassan.. Pls email me at izansyed@gmail.com
TErima kasih..kerjasama riz aamtlah di alu2kan dan dihargai

Anonymous said...

true..i jua suka mengambil motivasi di blog rizza ni..
Kalo mai semangat rajin melampau tu..mula ler bersemangat je..lepas tu graf mesti menurun..so blog u ni mampu menaikkan semula graf kerajinan i..at least tahap steady state pun kira ok la..tak mo drop ke malassss....susah sungguh nak consistant.

Erna said...

yer la.. takdelah susah benau kan.. kena start pojek nih! semangat lak aku jadiknya..kihkih.. ABC 123 tu mmg ada flash card dah, org kasi pressie bday dulu2.. yg spanish ni pun ada gak dlm buku dora tapi maybe bleh buat small book camni lagi clear kot instead of story type mcm yg Damia ada tu..thanks bebeh!

Anonymous said...

best nyer weih...
aku mmg suka buat2 buku bagai.. nanti aku tiru ko, ye? ko mmg kelasss

Rizza said...

izan, boleh tgk balik post2 yg sebelum ni....

mamadanish..tq..mari2 kita semangat buat yg menarik utk anak2 kita

erna...buat la...simple2 word..lama2 derang mesti pandai baca macam2 bahasa

mimi..boleh2 ..silakan tiru...hehheh
aku tolong2 bagi idea je...

Anonymous said...

Dear Miss Rizza,

Wish you were in great health :)

*uh oh cair hati bila lihat buku lil Hassan; Number in Spanish*

Congratulation my dear, you had inspired me a lot. Thank you so much for sharing.

May Allah swt blessed your soul. Amin~