Wednesday 12 December 2007

cam ne Hassan belajar 3M 2B...

ni aku tulis le cam ne hassan nye cara.. hassan belajar..

1

  • kenalkan pada buku (bagi je buku plastik - di hisap2 n gigit2 n selak) - masa baby lagi leee


  • tunjukkan teladan (kita baca buku depan dia....sambil baring sama2 atau sambil bf)
---->>>> ni utk tanam minat pada buku dan minat belajar leee (minat)



2

  • pilih buku sesuai ikut usia


  • bacakan n tunjuk serta eja


  • bermula dari sini (tau apa yg dia suka n kembangkan) : ade buku ABC yg dia suka huruf F for Flag (ade gambar Australia Flag)
--->> dapat tau apa yg diminati.. (permerhatian)



3

  • buat flashcard (abc,123, ape2 je le..) - tunjuk sahaja....tak boleh pegang..


  • tunjukan kat pc (buat dlm power point)
--->> mencuba pelbagai teknik....lihat n ingat (lihat)



4

  • beli papan tulis magnetik (tulis n padam) -utk menulis n melukis le..


  • ajar je main conteng2 n cop2 je kat papan tulis
---->> ajar menggunakan tangan (skill)



5

  • guna persekitaran...nampak bas, kereta, lampu isyarat, bangunan...etc.


  • dia nampak di mana2 ade je Australia Flag


  • dia nampak kenderaan (dia tau logo n nama brand kereta..)


  • dia nampak org...bertegur


  • bawa gi library n playgroup - bergaul
----->>> ajar bersocial.....mengenal apa ade di luar rumah.. (persekitaran)



6

  • dari Austalia Flag dia kenal New Zealand Flag


  • dia dpt bezakan antara 2 tu
---> dpt membezakan antara 2 benda.. (bezakan antara dua)



7

  • tunjuk tulisan "Australia"


  • dari situ dia kenal Map (Australia Map)


  • tunjuk nama kedai...nama stesen minyak (shell..etc)
--->> mengajar mengenal sesuatu perkataan (kenal)



8

  • belikan atlas...


  • dia belajar byk Flag...


  • dia tau nama kbykkan negara2 di dunia


  • dia melukis segala Flag yg dia tau .....


  • dari sini dia tau MALAYSIA, CANADA...bendera Malaysia, ..etc..
--->>> kenal , ingat n lukis (lukis)



9

  • dia mengira Flag yg dia nampak (jika keluar pi town)- mengira


  • dia tau 123hingga 10 (dalam 3 bahasa + 2 bahasa lagi baru..)


  • ajar mengira ....


  • boleh ingat beberapa nombor yg lebih dari 10..


  • dia boleh kenal n bermain dengan nombor...
---->> kenal, ingat n kira nombor (kira)



10

  • dia eja "Flag", "Australia", "Map" - membaca


  • dia eja 123..10

  • dah boleh baca buku2 dia yg mudah2 n eja perkataan yg mudah --buku ABC....
---> membaca n mengeja (eja/baca)



11

  • dia tulis "Flag", "Australia", "Map" - menulis


  • dia dah boleh kenal huruf ABC hingga Z


  • belajar menulis huruf2 n nombor2....(randomly)


  • dia dah boleh menulis huruf ABC hingga Z


  • dia dah boleh menulis 123 hingga 10....(apa2 la nombor yg kita sebut dia leh tulis)


  • tulis apa aje nama negara yg dia mau n ingat..
--->> mengeja n menulis (tulis)



12

  • dia boleh tulis & melukis "diudara" (bayangan) sambil duduk atau baring2 - berfikir


  • dia boleh tulis apa yg kita sebut perkataan/nombor tanpa rujuk buku ke kertas...hanya sebut aje perkataan tu..dia akan tulis


  • dia boleh berfikir , mengunakan apa yg dia tau...


  • dia boleh berfikir..apa nombor jika 5 dihadapan 6 dibelakang [56] dan juga jika 6 dihadapan 5 dibelakang [65] - sama ade dalam bahasa melayu atau english..


  • dia sendiri akan cuba mengeja apa aje yg dia fikirkan ...[ka ki, kakak, ...] dari satu suku kata dia cuba buat perkataan (kalau dia tak pasti n nak tau dia tanya la..kalau tak dia hentam je...asal boleh je...[berani mencuba])

  • menggunakan jari2 utk menbayangkan nombor2 dan huruf2...
----> ingat, fikri, bayangkan, eja, tulis.. (fikir)



13

  • dia boleh ceritakan semula ke mana dia pergi n naik apa, bas nombor berapa.. - bercakap


  • dia boleh faham apa arahan kita


  • dia dah boleh menyanyi ALIF BA TA, ABC (sama ade dgn melihat atau tidak...- kerana dia dah kenal huruf2 tersebut)


  • bercakap dengan jelas n terang


  • boleh ingat beberapa tajuk lagu (lagu country..)


  • dia dah boleh baca doa2 dan surah.. (baru 3 aje..)
----> ingat, bercakap n bercerita (bercerita/bercakap)



14

  • terus dikembangkan ...


  • beli buku encylopedia science - mengenal macam2 lagi...sambil mendengar bapak baca, boleh mengeja apa yg ditunjuk, dan sebut apa yg dia tahu....dan menulis apa yg dia inginkan


  • dia tau pelbagai lagi...mengenai planet, tumbuh-tumbuhan, jadual berkala (ni yg kimia tu le-dia cukup suka...), ade macam2 le... [bukannye baca semua serentak...pilih2 bahgian yg mahu n baca atau pun bagi penerangan je pada dia]
--->> kenal, dengar, eja.. (dengar)



15

  • terus dikembangkan


  • beli buku rocks & minerals - ni dia kenal macam2 jenis batu...ade antaranya ade yg bentuk macam Australia Map..iaitu Platimun..[dlm buku tu le..] dia tau macam2...


  • sedikit demi sedikit kami tambahkan ilmunya
----> ingat, eja, terangkan.. (penerangan)



16

  • dia akan main sendiri ...dengan papan lukis n menulis apa yg dia ingat...


  • jika tak pasti ..dia akan tanya.... "macam mana eja.....?" atau pun "umi/bapak ajar hassan tulis...."
---->> bertanya, menulis n mengeja (bertanya)



17

  • masa tidur (siang-nap) - dipasangkan CD bacaan ayat2 Al-Quran (beberapa surah yg akhir)


  • masa main, menulis atau apa sahaja aktiviti dia (siang) - di pasangkan DVD belajar (buat sendiri-dlm power point n masuk movie nye program + lagu mozart)


  • atau di pasang DVD pilihan dia (Playschool 1 @ 2, The Wiggles, Alif Ba Ta, I Like To Sing, CARS[ni dia nak tgk nombor2 je.....] ..)


  • atau di pasang DVD lagu2 (nasyid, lagu negaraku, Azan, lagu2 country..)
---->>> sampingan ...... (relax-relax...)



18

  • bermain dengan lego - mengira dan mengunakan kretiviti dia buat apa sahaja yg dia fikirkan [bus/kapal terbang/ apa2 je la] & mengenal warna
  • membentuk lego2 menjadi huruf2 yg di fikirkan ..- V, W, X, Z, O, T, E, F, I, L, H..
  • bermain dengan kenderaan mainan nya....- bercerita..[kemana bus pergi, warna apa, nombor berapa]
  • bermain dengan mainan kecik2..kanggaru,harimau,bear... - beinteraksi [bertanya kabar n nama antara mainan dia tersebut]

---->>> mereka apa aje, belajar berbual n berkawan, ulangkaji apa yang telah dipelajari ...(kreativiti/ interaksi/imaginasi...)

19

  • dia seronok apa yg dia buat....

-->>> dia seronok ...kami pun seronok layan....

[parents are the best teachers]

[home is the best school]

[ilmu pelita hidup]

tu antara nye la,.....




leh cuba la kembangkan minat n apa yg anak masing2 suka.....insya'allah...




jika kita dapat fikirkan apa yg anak kita minat..kita usaha lebih ke arah yg di minati...dikembangkan hingga le ke tahap yg kita sendiri kehendaki.....dan anak kita pun seronok...

6 comments:

Anonymous said...

i envy u, rizza.

Anonymous said...

Dear rizza,

Great job..

Rizza said...

mimi..mari le cuba...kalau nak aku tolong bagi idea ,....kasik tau ye... hehhe

ibu sufi..tq...
try la kat baby..

Anonymous said...

rizza... aku sungguh teruja dgn hang....

Rizza said...

marisa..hehhe apa yg teruja nye .....

Anonymous said...

teruja dgn cara hang ajar hassan serta kesungguhan hang..... aku rasa rendah diri sungguh...

dok kat ofis berjam2..... ntah apa anak aku buat skrg..

sungguh bertuah hassan