Thursday 13 December 2007

apa aku buat ngan Hassan...dok dlm cot aje ...

aku kongsi sikit le cite cam ne aku jaga Hassan ni .... boleh le sapa2 nak cuba hehhe

1. masa dlm pantang....
- bagi susu (susuibu lee) n bagi dia byk tido...
- baca la segala buku sambil bf.. (asalkan dia nampak kita ni dok pegang "something")

2. awal usia 2-3 bulan....
- bagi susu le....
- kalau masak...letakkan dlm cot dia (cot yg leh jadik playpen tu)....sambil masak sambil tu bersembang je la ngan dia kalau dia jaga...kalau dia tido tu biarkan le...kita masak sambil perhatikan dia...(jgn le letak cot baby tu depan dapur...ni kena la guna "akal")

3. bila dah leh guling2 ke meniarap ke....
- letakkan dlm cot yg diubah jadik play pen...
- buat le kerje kita sambil perhatikan dia...
- leh ajar la apa2 ..tunjuk2 flash card ke...bacakan buku ke..(tapi dia mesti didlm)

4. bila dah boleh berdiri...
- masih diletakkan dlm cot bila kita wat kerje la..termasukla mengadap pc..hehhhe
- ajar apa saja...
- dlm cot ni dia sendiri belajar berdiri (ni aku perhatikan dia lee)...
- dia nak main ke nak baca buku ke semua dlm cot(play pen)..

5. bile baru belajar berjalan..
- masih dlm cot le..
- dia belajar berjalan dlm cot..dari hujung penjuru ke hujung dengan yakin sendiri...hehhe
- dia nak tonggang langgang dlm tu biarkan..
- masa masak pun begitu..biarkan dia dlm tu...

hehhhehe

kebykkan nya dlm cot le masa aku wat keje..masak ke..membasuh ke...atau pun mengadap pc...kadang bawak dia depan pc..bf sambil tu..... kalau nak menyusu kenala keluarkan dia..takkan le aku nak masuk dlm cot tu hehhhehe...

apa yg aku nak cite..yg kita leh ajar dia apa sahaja..walaupun dia duduk dlm cot/playpen tu lee...
(ni leh tgk la kebyykan gambar Hassan masa kecik2 kat msia tu semua nye dok dlm cot ...)

bila nak menyusu tu boleh kuar dari cot...n nak tido boleh le kuar.....

6. dah leh berpaut2 kat dinding.......
- ni masih dlm kawalan..(sebab umah mak aku tu simen ..licin..- gile protected ...)
- dia belajar bertatih atas katil ....(katil tepi dinding)...dengan diawasi....
- nak berguling pun boleh ...

7. dah boleh jln....
- masa ni dah tak perlukan cot... tapi masih belajar jalan...
- ni dah kat sini dah ....(umah sini lantai dia papan..no hal)
- walaupun dia leh berjalan..tapi di bagi had..buat hadang..hanya ruang tertentu je dia leh gi..dapur n bilik air ni NO NO...

8. bile dah faham apa sikit ..
- baru la hadangan di buka...tapi masih tegaskan dapur n bilik air tu kawasan larangan....
- hingga la ni dia takkan main dapur (pulas2 ke..) dan tak pernah bukak peti sejuk....

9. boleh ikut arahan..
- kalau aku mandi ke masak ke..dia faham ..duduk kat ruang tamu je main /menulis je....
- sambil masak ..aku akan layan dia la ..dengan cara ...layan cakap..sambil dia menulis tu suruh la eja apa saja.... atau suruh lukis le...

No comments: