Wednesday 23 December 2009

gelatin ?

elatin

Rasanya ramai dah tau kan mengenai nye...

ta kira aku nak tulis gak....

Gelatin tu ialah protein tidak lengkap yg dihasilkan dari sumber binatang iaitu bahagian kulit dan sendi2... [biasenya dari lembu]

Sebagai bahan penstabil @ pemantap

terdapat dalam makanan seperti aiskrim, kek, coklat dan sebagainya

akan tetapi jika sumber binatang tu yg tidak disembelih mengikut hukum syara', maka ia dah dikatakan bangkai kan....

jadi cari la dari sumber yg HALAL

setakat yg aku ketahui HALAGEL memang jual Gelatin yang Halal, di buat dari kilang di Pakistan yg dipunyai oleh org Islam [semua proses nye mengikut hukum Islam]

akan tetapi aku dapati ade terdapat beberapa Gelatin yg dijual dipasaraya yg amat aku ragui kerana tiada tanda Halal [memang terang2 la kan], dan aku ragui akan sumber nye itu , adakah ia nye benar2 dari binatang disembelih atau yg tidak...

ade 3 brand yg aku lihat

1. N0n4

2. D4v1s

3. tiada brand - dijual dlm balang2 di kedai menjual bahan kek [aku jumpa di teluk intan]


adakah mereka benar2 menjual yg benar2 HALAL????

aku memang tak yakin 100%



brand D4v1s aku pernah guna masa di Toowoomba

[tapi bukan utk kek yg dimakan la.. aku buat utk main2 buat experimen]

dan semalam aku buat ekperimen dengan HALAGEL gelatin

aku dapati bau nye berbeza, mengapa yg brand Davis tu aku rasa bau nye macam busuk...

tapi Halagel , ok je... [atau hidung aku je yg bau gitu kot... hehheh]

mengapa ? mungkin sumber binatang dari brand Davis tu tak pasti kan..

dan adakah penjual ca ya nun alif ni benar2 carik gelatin yg Halal utk dijual pada pengguna Muslim??? aku tak pasti.... kerana balang tu tak de tulis apa2... dan amat aku ragui...





No comments: