Friday 30 October 2009

tepung oh tepung..

Tepung....

Pernah kah anda menapis tepung sebelum membuat kek/apa aje la....

Pernah jumba bendasing dalam tu...

Negara kita bukan pengeluar gandum.. tapi aku tak tau dari mana di import...

Sedang aku belek2 tepung.. tapis tapis..... masih seperti dulu bertahun2 dahulu.. kita kena tapis tepung jugak... kerana.. ade semut, ade ulat.. ade segala serangga dalam tu kan...

Dah lebih 3 kali aku tapi sampai kena guna 3 penapis yg berlainan.... masih ade.. ni aku kena carik penapis yg halus tapisan nya... mana nak carik ni....?????

Sambil2 tu aku terfikir la... macam mana la kilang2 kek buat kek tu... SR? KC? BC?.. yg punyai byk cawangan seluruh Msia.... derang jaga ke kualiti tepung ..ade ke derang tapi buang segala serangga atau masuk semua nye.. yg penting kuantiti???? pikir...pikir.... depa mana pikir apa kan... yg depa pikir duit2....

aku yg dok tapis berkali2 pun.. mood hilang nak baking....
ikut nasib le.. ade tepung ok.. ade yg teruk kualiti nya...

ni kerana kita bukan pengeluar tepung dan kita tak de peraturan bab berapa persen bendasing dalam tepung...

kalau dia canada mahupun australia... [ni sebab aku selalu guna dulu]..
canada ...regulation nya mesti 0% contaimination.. pastikan tak de bendasing dlm tepung tu..
tak yah susah2 nak tapis... bersih...

tapi negara kita.. kita import.. mungkin supplier amik tepung yg berkualiti rendah ..sebab murah... mana kita tau kan....

tk pe la... sabar2... aku kena gak tapis berkali2 demi kualiti kek aku akan dtg...

byk nye aku kena 'study' bahan di msia ni...




1 comment: