Wednesday 14 October 2009

bahaya kopi + serbuk kayu

Mungkin ramai antara anda yang minat minum kopi campuran [3 dalam 1 lee 4 dalam 1 lee]

dan mungkin juga ade yg gemar campuran dari herba2 seperti tongkat ali la apa la...

disini aku nak beri sedikit info yg baru diperlolehi hasil kajian pak sedara aku..

dia dah buat test di lab [di Frim kalau tak silap] mengambil sampel sebuk kopi campuran itu [kopi di pasaran le]

maka aku ringkas kan ye
1. kebanyakkan kopi yg ade campuran herba tidak di ekstrak herbanya
2. herba yg digunakan tu diblend aje [seperti kayu tongkat ali tu...sepatutnya kena diekstrak utk dapatkan pati bukan di blend kayu tu dapatkan serbuk nye..]
3. peratusan kopi yang diguna oleh mereka tu hanya sedikit dan dicampur dengan perisa dan perwarna tiruan utk dapatkan rasa dan bau
4. bahaya serbuk kayu pada buah pinggang boleh akibatkan buah pinggang rosak
5. harga kopi campuran tu murah... kerana mereka kurangkan kandungan sebenar..
6. kebanyakkan yang buat begitu adalah kopi campuran keluaran ca ya nun alif
7. hati-hati dalam membeli kopi campuran keluaran ca ya nun alif.. semua tak leh percaya
8. jaga la kesihatan dengan mengambil kopi campuran yg herba nye benar2 di ekstrak

ok tu serba sikit maklumat..
pak sedara aku buat kajian sendiri dan buat segala test chemical dan buat kopi campuran sendiri dan akhirnya dapat diketahui bahawa ca na nun alif menjual kopi campuran yang di campur serbuk kayu [herba] tidak diekstrak, dan amat bahaya utk kesihatan bukan aje org tua.. muda mudi juga..

Kopi Campuran yang diusahakan sendiri oleh pak sedara aku >>> Kopi Jagho

p/s: hati2 dalam membeli produk yang dikeluarkan oleh ca ya nun alif.. ade sahaja penipuan di sebalik tu..... lain kali aku cerita bab bahan lain pula...

sekian



7 comments:

Salwa said...

sgt setujut
saya selalu sebarkan info ni pada client2 dan kawan2 serta family tp susahnya depa nak accept
sbb ramai org melayu suffer from liver damaged punca utama dikenal pasti adalah minum kopi berherba
sebab herba tak diextract so liver kena kerja keras utk buang bahan sampingan semasa badan assimilate the herbs so akhirnya dalam tempih yg singkat sekitar2-3 tahun je, jati dah rosak, kuning dan akhirnya menyebabkan kegagalan fungsi hati kalu tak dirawat.
thanks for this valuable info

Ms Lola said...

aku pernah diberitahu pasal ni. deiorg ckp power root punya mmg ekstrak. Tak tau le...

Ealyie said...

kak,
tepek sekali la brand apa yg di kaji tu.. boleh? :D

Anonymous said...

ni la bahana dunia kapitalis. tau profit aje..takde good faith dlm nak berniaga.

Fid said...

aku tak ingat bila tp kat tv ada dokumentari bab bahaya kopi berherba yg diblend kayu...
patutnya depa ambik ekstrak saja...
minumlah kopi 'mai secawan'
hahahahahahaha

nuhaafnan said...

phew, suspens jgk baca title post ni, seb baik kopi 'mai secawan' takde kena mengena. mmg halal & puas hati minum :D :D

Rizza said...

salwa, thanks .. memang kena hati2 masalah dalaman badan yg effect

mimie.. aku tak pasti la power root tu

ealyie,
apa nak tepek ..hehhe

mama miya.. semua tu kenaa atas kesedaran diri sendiri ...

fid ..kopi apa tu
memang dah lama artikel bab tu

anne.. hehhe jgn terkejut ngan tajuk ye..