Sunday, 16 August 2009

orang kita....

Apa yang aku akan senaraikan nanti adalah syarikat pengeluar [produk/perkhidmatan] di Malaysia.

Barangan orang kita [iaitu Melayu dan orang Islam termasuk C1n4/1nd14 Muslim]
Majoriti pemegang saham adalah orang Melayu & orang Islam

Barangan bukan orang kita [kepunyaan c1n4 yang dok Malaysia]
Majoriti pemegang saham nye adalah C1n4
(kalau ade melayu sorang dua tu kat level2 bawahan tu hanya sekadar syarat je.. Melayu tu tak leh buat keputusan apa2...)

Mungkin orang dok terdetik... kalau kita tak beli kat barang bukan orang kita ..macam mana nak hidup @ mana mana nasib pekerja situ yg melayu islam...

Begini.. apa perassan korang jika selama ni negara kita aman damai..tak de orang kacau hak kita bumiputera dan tak de orang pertikat agama kita Islam... tapi le ni ade orang yang dengan terang-terang menghina agama kita Islam dan mempertikaikan hak kita di negera kita sendiri, sedang kan orang yang mempertikat tu.. kita dah bagi dok negara kita dengan aman dan buat kekayaan melimpah ruah tapi masih tak tau di untung?????

Kalau mereka [c1n4 kapir] tak ambil peduli atau tak faham Islam.. abis tu kenapa depa beria-ia mendapatkan sijil Halal dan ade yang sanggup tulis produk dengan nama melayu dan tak de tulisan cong ceng cong ceng depa.. kenapa??? kerana mereka bergantung hidup pada orang melayu... orang melayu & orang Islam di Malaysia adalah 3/4 dari jumlah penduduk Malaysia.. tetapi c1n4 hanya 20% je... mereka takkan nak jual kat c1n4 je kan.. hari2 ke c1n4 nak beli produk depa tu.. yg hanya beberapa kerat tu????

akan tetapi bila mereka le ni sudah melampaui batas... takkan la kita masih terima.. dok diam..
bangun la.. bukak mata tu.. bukak minda... jgn kerana kita pikir..kalau tak de kedai/barang dari c1n4 tu kita tak leh hidup di Malaysia... apa ni???? ni negara kita..
masing2 kena la tanam dalam diri utk buat sesuatu.. at least cuba keluar dari genggaman mereka...

ok.. kalau ade yg kata ..abis le org melayu/Islam yg keje kat syarikat c1n4 tu...

kita bukan buat sesuatu yg drastik.. tetapi kita buat berhemah...
jika semua org melayu/Islam membeli barang/perkhidmatan dari orang melayu/Islam juga.. perniagaan org melayu/Islam tersebut akan maju dan berkembang.. dan mungkin dia akan membuka byk lagi kedai atau cawangan dan yg tak de keje di syarikat c1n4 tu.. maka akan diserap ke dalam syarikat melayu [jika melayu semua sedar la.. jika tak.. sampai bila2 pun melayu di jajah di bumi sendiri..]

sudah sampai masa kita rakyat Malaysia melayu & yang beragama Islam.. menjaga ekonomi sendiri... sedikit demi sedikit.. jgn le nak berniaga nak kaya terus2 je.. takka jadik.. at least ia mengambil masa 20 hingga 30 tahun untuk capai ke tingkat yang tinggi...
c1n4 ..mereka memang kaya.. tu nikmat yg diberi kepada mereka.. tetapi org Islam kena la berusaha dan ingat Allah sentiasa....Isya'allah..

benda2 ni semua bergantung pada individu... kalau kerajaan suruh atau usaha apa2 pun kalau rakyat/individu buat bodo/pekak badak je... takkan nak tunding jarik kat kerajaan... tunding jari kat diri sendiri la......

bab makan yg main2... kerana pemakanan la membentuk sahsiah diri... darah daging segala keturunan....

yup mungkin hanya kami aje yg bersemangat .... kami cakap/tulis.. kami buat.. bukan cakap kosong aje....


sapa kata melayu tak leh berjaya...
ramai kan ade.. adakah mereka terus2 kaya/berjaya? tidak
mereka bermula kecil-kecilan.. semangat tak luntur....

contoh :
Beras FAIZA
Burger RAMLY
Pasaraya MYDIN
Produk ADABI

ok..






2 comments:

m-i-o said...

haa, sy tambah sos aminah hassan:)

anyway, nama kedai tailor sy ialah kedai jahit mecca padahal dia cina. sy blum jumpe lagi alternatif lain. sy dah cuba 2 tailor melayu, memang murah tapi sakit ati betul tgk mutu jahitan. rasa macam mengukur baju di badan org lain, bukan badan sy! jd sy stick kpd tailor cina tu walaupun mahal, sbb mmg cepat siap dan sedap dipakai.

nasib baiklah jahit baju takyah risau pasal cop halal. *sigh*

rizza said...

zufa... biase le.. melayu masih tidur.... cina ni depa dah bergantung hidup kat melayu ....
tu pasal melayu2 kena belajar jahit sendiri.. tak yah bergantung kat cina..