Tuesday, 18 August 2009

kesedaran...


Kesedaran perlu ada dalam diri individu , terutama bab makanan dan minuman.

HALAL...

satu perkataan yang patut di jaga oleh Umat Islam

tak kira la apa sahaja politik yang anda sokong, diri sendiri perlu faham dan perjuang kan ISLAM.

Sepatutnya sesebuah syarikat perniagaan makanan/minuman termasuk makanan yg dah proses tu, jika hendak dapatkan sijil Halal tu.. mesti la ade syarat nye
1. tuan punya mesti la orang ISLAM
2. pemegang saham dalam syarikat tu mesti 3/4 yang di atas sekali tu orang ISLAM
3. pegawai nye mestilah 3/4 orang Islam
.
.
. kemudian baru la pergi kepada produk tu mesti yang mengandungi bahan yang HALAL sama ade yang tersurat atau tersirat..
kemudian pada peralatan seperti berus pastry
kemudian kebersihan dan cara pengurusan..

ala byk lagi boleh buat dan perketatkan...

takkan la kita nak makan makanan yang disediakan oleh org kapir sedang kan kita berada di negara kita negara ISLAM..
sapa kata Malaysia bukan negara Islam.. tengok bagaimana c1n4 tu cuba dptkan sijil Halal...
kerana market dia adalah org Islam..

kami setuju dengan kenyataan disini
"Memang benar ada logo HALAL…. Tetapi siapakah pengusahanya? Adakah Malaysia dalam keadaan dharurat sehingga kita terpaksa makan makanan yang mungkin Syubhah pada syarak!


Umat Melayu Islam tak boleh selamanya bergantung kepada puak-puak kafir untuk menyediakan makanan untuk kita.

Kita kena faham mereka ada agenda untuk
menjahanamkan aqidah umat Melayu Islam melalui makanan & minuman.

Hakikatnya 80% makanan umat Islam disediakan oleh pengusaha yang terdiri daripada orang kafir yang dikurniakan sijil halal."




c1n4 ni kalau dia bukak kedai makan... yg ade cong ceng cong ceng.. mana ade org Islam masukkan... jadik dia buat le franchais byk2.. boleh le kaut duit org Islam kat Msia tu.. dan entah macam mana leh dpt Halal tu... dah tu suka fitnah syarikat Islam lain semata2 nak naikkan syarikat dia.. jadik.. sapa yg malang.. umat Islam di Msia...

apa yg aku tulis di blog ni sekadar ingatan dan utk kesedaran diri kami dan sesiapa yg nak tau .. semua tu tergantung pada diri individu .....

jika 70% org Islam di Msia membeli dari org Islam aje.. maka.. apa yg c1n4 kapir tu nak buat??? buat cerita bohong je la nanti....

selagi kita mencari ilmu dan kesedaran akan dtg demi Islam..



5 comments:

Nur said...

rizza..mmg aku setuju sesgt kalu psl beli brgn dr org melayu/islam...tp masalahnya org melayu kita ni ada segelintir yg amik mudah dr segi efficiency dan kualiti..cthnya la, kabinet umah hamba 4 bulan br bleh siap buat dgn org melayu laa tuh!nk komplen pk tu kwn hubby, tu yg masalahnya...cuma bley membebel kt hubby jer laa...sampai i gaduh dgn hubby.

kita kena amik cth yg baik dgn org cina ni, w/pun mahal tp servis tip top. kita komplen apa pa pun diaorg sanggup tukau dgn yg baru..sbb diorg ni pk long term relationship.

nk tak nak kena byk belajar kalu nk maju...

rizza said...

nur,
sebab org melayu kita ni masih lemah.. masih tak sedar...
cina ni depa memang bergantung hidup bisnes dapa pada masyarakat melayu/islam.. tu pasal depa kena buat elok2...
melayu belum rase tertekan ..tu yg relex2 je tak jaga kualiti...
ni kene balun seko2 antar pi kem kesedaran baru tau...[yg melayu wat bisnes tak sedar diri tu le..]

Fid said...

puan
kuang kuang kuang
akukan
mmg jenis kolot maut
yg kedai2 yang maju jaya mahai tak ingat yang HALAL tapi ada arak aku mmg tak pi
dah la mahai dah tu aku kena mkn sebelah ayaq kencing setan...

so faham2 laa kaau ajak aku kuar aku dok pot luck/kedai2 kebanyakkan tuh hahaa

ARIFFDA said...

ramadhan dah nak sampai
paper pun dah kuar artikal
"kalau nak berbuka puasa di hotel, carilah hotel yg ada sijil halal dr JAKIM"

sampai cenggitu sekali
tak tau la camna kesedaran masyarakat Islam skrg ni

mcm 7E
pekerjanye+manager majoriti Islam
siap jual minuman alkohol

fauzi-maya said...

ye betul bebeh... yg melayu ni cpt sgt nak untung..disebat kite cukup2 bagi harga tinggi.. baru beli sekali dua, esok luse terus naik harga.. hampeh tul...