Monday, 25 May 2009

Hassan...


Alhamdullilah hingga kini Hassan boleh membaca dengan lancar beberapa ayat dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

Mengapa perlu ajar dia membaca?
-supaya dia tau baca la kan
-supaya dia faham apa sebutan bagi perkatan tersebut

cara yang boleh di cuba...
- kalau untuk permulaa...kita bacakan/sebutkan
- kemudian suruh dia sebut....
- kalau tak reti sebut perkataan tu suruh dia eja perkataan tu dan kita sebutkan
- suruh dia ulang apa yg kita sebut
- jangan ejek dia kalau dia salah sebut
- galakkan dia mencuba menyebut apa aje perkataan yang dilihat walaupun tak betul... biar dia cuba sebut apa yg dia agak... kemudian baru betulkan sebutannya..
- terangkan perkataan yang disebut dalam bahasa lain pula (contoh perkataan dalam BM...dalam BI apa pula perkataannya dan sebaliknya)
- yang penting... berterusan... dimana aje.. apa saja...

p/s: sambil2 ni dok mendengar Hassan baca buku stiker dia..(ade la satu atau dua ayat panjang) sambil menampal gambar2 dalam buku tu....


tekun .... 
tak mau pakai baju.. bukan nye panas pun..
dah dia suka sejuk2...


Bahasa Sepayol (Spanish) - Hassan boleh le sikit2 baca... dan tiba2 terdengar dia menyanyikan lagu ini (huruf2 R,S,T......)... punya la sedap.... dia nyanyi diam-diam.. kami tgk.. dia terus lari senyap..gelak2.. hehhehhe



*****
sapa2 ade anak yg dah umur 9 tahun-15 tahun  tu... rasa2 nak cuba tgk tahap kepintaran nya..
bagi dia buat ujian di sini.. (jgn lak mak pak yg buat ye..)...
bagus program ni utk yang mempunyai potensi yg tinggi...

5 comments:

Fid said...

apasalk aku susah nak komen kt blog ko nih

@Salwa said...

tgk hassan tu mcm dah darjah satu je
hehe :)
bila nak balik Malaysia kak?
tak sabar nak jumpa ni..idola kami kat sini tau
akak la idola kitorg :)

rizza said...

fid.. dah boleh kan?

salwan... insya'allah tak lama lagi kami balik malaysia....thanks...malunye.. jadik macam "idol" ni hehhe

Fid said...

rizza
BOLEH....
apasal plak tak boleh???
kalau dah merantau rata alam nak kena lupa diri..eceh apa aku nih??
hahahahaaaa

Fid said...

aramak salah komen
aku nak komen tang ko patriotik tu
ceh