Monday, 11 May 2009

disiplin?

Salah satu cara nak disiplin kan anak... tanpa perlu marah byk2 da.. ni utk budak yg dah besar sikit dan dah faham ...

dengan cara menarik balik "privilege(s)" yg diberi

**********************************
contoh ....

Hassan 
mainan kegemaran nye...set lego kereta
rancangan kegemarannya "play school" pada jam 9.30am & 3pm
alat tulis kesayangannya.. "colour magic pen"

jika dia tak ikut arahan yg diberi (setalah di suruh lebih dari 5x) .. 
jika dia kencing dalam seluar tak bagitau
jika dia membuat perangai yg amat tak patut

antara nye la ye

maka ... "privilege(s)" akan ditarik balik iaitu
- mainan nye akan disimpan seharian atau hingga dia boleh buat yg sepatutnya
- "colour magic" dia yg ade 20 btg penwarna tu akan di ambil dan tidak dibenarkan guna.. kena guna colour yg lama ..yg dia tak byk dakwat nye..(dia mana nak...)
- tidak dibenarkan menonton rancangan "playschool" sehingga dia akur pada suruhan...


agak kejam ke?

tidak le kejam.. tu hanya asas je...

kalau dah semua "privilege(s)" dia atas di tarik balik.. tak de satu pun dapat dituntut (dengan melakukan apa yg disuruh la).. mainan lain akan dia ambil pula atau tak dibenarkan dia usik...
[dia pun faham dan takkan usik mainan dia tanpa kebenaran....maka dia main le apa yg ade atau buat mainan sendiri guna apa yg ade gak..]

hingga kini... amat le kurang kena marah atau lepuk pun....
amik ke mainan dia tu... dia nak meraung.. meraung la.. sekejap je..
lepas tu dia faham la.. dia akan usaha buat sesuatu yg bagus.. mengikut kata.. tak kencing dalam seluar..bagitau le dia nak kencing sebelum terkucil.... maka dia akan dapat balik brg dia tu... 

tu je sedikit sebyk apa yg boleh di buat
*************************************************************

kalau budak2 lain tu.. 
mungkin "privilege(s)" @ "keistimewaan" yang boleh di ambil @ dikurung @ didenda [istilah yg boleh digunapakai]
- video game
- mainan2
- dvd kegemaran
- rancangan kartun kegemaran
- basikal
- apa aje yg rasa nye amat2 disayangi atau paling disukai oleh anak ..





4 comments:

knv said...

za,
check email pls.

Sayang.Ibu said...

setuju kak.. good parents will know how to diciplined their child. penting mendisiplinkan anak dari kecil. Ada yg suka ambil sikap "tak apa sbb anak kecik lagik".. tapi pasti akan melarat hingga dewasa...

kakyong said...

salam rizza,

tu la anak2 ni dari kecik kena di'denda' supaya anak2 leh beringat2.. tp anak2 ni bukan nak ingat... fikri ni tak penah kena kurung dlm toilet lagi.. my bro siap kurung anak dlm toilet, ade le dlm 1/2 jam.. anak sedara i tu memang behave.. even tak berani nak conteng dinding, lupa tah apa ayahnyer denda dia... anak2 kakyong plak, tak bg conteng, tp ayahnye plak yg menggatal join conteng sekali..

rizza said...

ana.. thanks..

cikgu intan... tu le biase org kata..."ala kecik lagik tu..." abih tu bila nak kena marah..nak kena jaga ..bila nak ajar???

kakyong..
bukan dera pun.. sebagai cara didikan je... tegas...