Monday, 11 May 2009

Artikel dari surat khabar ...11 Mei 2009

Aku ambil dari sini...

Baliklah orang luar, jangan ganggu kami di Perak

SAYA seorang suri rumah sepenuh masa. Saya mempunyai anak-anak yang bersekolah di sekolah rendah. Situasi di Perak menyedihkan saya dan keluarga.

Pada fahaman saya, segala perkara asas mengenai perundangan sudah di bawa ke mahkamah.

Sepatutnya sementara menunggu keputusan itu, jalankanlah hari-hari kita seperti biasa.

Orang-orang dari luar negeri Perak tidak payahlah datang mengganggu dan konon memperjuangkan perkara yang saya tidak pasti adakah mereka faham apa maksudnya kepada orang-orang Perak sendiri. Ini bersangkutan dengan Sultan kami, pemerintahan negeri kami, biarlah kami yang nilai dan buat pertimbangan. Kalau kami nak berbalah biarlah kami anak Perak yang berbalah, siapa lebih hormatkan Sultan; siapa lebih derhaka pada Sultan; siapa lebih berjasa dan sayang pada negeri Perak; siapa lebih matang fikiran dan waras akalnya dan siapa yang hanya sayangkan kuasa dan pangkat dan tidak lagi ingat akan kepentingan rakyat.

Baliklah, jenguklah anak, isteri, suami, keluarga di rumah. Perjuangkanlah keluarga, didiklah mereka menjadi orang-orang yang baik. Tidak perlulah datang ke Ipoh, Kuala Kangsar, Bukit Gantang buat demonstrasi jalanan. Anak-anak kami mahu ke sekolah, jalan di tutup merata-rata, kawalan polis diketatkan untuk mengawal anda. Kasihanlah kami.

Baliklah. Minggu ini anak-anak kami ada peperiksaan, berilah mereka peluang untuk belajar dengan aman dan tenang. Perjuangan anak-anak kami dalam pelajaran untuk memartabatkan lagi agama dan bangsa juga jihad yang diredhai Allah SWT.

Berbalik kepada anak-anak saya, apa yang hendak dijawab apabila parti yang melaung-laungkan keadilan tidak berlaku adil bukan sahaja kepada diri mereka tetapi menganiaya rakyat dengan tindakan mereka?

Apa hendak dijawab apabila parti yang melaung-laungkan Islam tidak berkelakuan seperti orang Islam yang tinggi akhlak, menghormati orang lain dan penuh adab sopan, tetapi sebaliknya menunjukkan kebiadaban dan kekerasan hati yang tidak waras?

Apa hendak dijawab apabila parti yang melaung-laungkan keluhuran undang-undang tidak menghormati undang-undang termasuk asas-asas Perlembagaan di atas mana negeri ini dibina. Parti yang begitu cilik dan bermuka-muka dalam berjuang sehinggakan keputusan Sultan mahupun mahkamah diketepikan apabila ia tidak memihak kepada mereka. Perjuangan jenis apakah ini?

Bagaimana saya nak jelaskan pada anak saya? Di mana kewarasan akal yang dikurniakan Tuhan? Cerminlah diri. Insaflah. Jangan kerana emosi semuanya digadaikan. Baliklah.

CEMPAKA SARI

Ipoh, Perak


**************************************************

Apa yg dapat di perhatikan... 
org2 luar sibuk "konon" nak tegakkan keadilan di Perak...

ade korg perasan tak?...  
setahu aku la kan... org2 Perak yg benar2 org Perak... tak berkelakuan begitu terhadap sultan mereka.. malah mereka bangga kerana sultan mereka bijak dan baik...
melainkan org yang asal perak tapi tak sedar diri ...dan tak dok perak lagi...

kebykkan org2 luar tu hanya membuat kacau bilau aje...

mereka memang mahu membuat nagara huru hara...

siapa di belakang mereka??? .. pikir sendiri la

adakah kita nak pemimpin yang kurang ajar memimpin kita?
adakah kita nak pemimpin yang konon2 "alim" tapi perangai amat la bersimpang dari "alim" nye tu utk memimpin kita?
biase nye org yg tinggi ilmu agama nye tidak bongkak, redha dengan Qada' & Qadar yg Allah tentukan... pikir2 la ye

tak tau le aku apa la yg dipikirkan oleh penyokong2 PR tu..
tak nampak ke korg... bila si N1z4r tu jadik M8.. apa dia buat? bagi tanah kat c1n4 senang2 je.. 
adil ke??? adil sgt ke pada org2 melayu? korg tak perasan ke sapa yg 'memimpin" dia? c1n4 2 ekor tu yg dari parti yg terang2 kita tau amat membenci Islam dan org Melayu sejak dulu kala.. mereka ni kalau boleh nak mengambil tanah melayu jadik hak mereka.. silap2 kita semua di tendang keluar dari tanah sendiri.. nak ke korg?

sebab tu la kita kena beringat.. adakah kita nak pemimpin yg konon2 alim .. konon2 perjuangkan keadilan rakyat la...tapi dikongkong tindakan nye oleh c1n4 yg mahu org kita hancur.. yg mahu org kita bodoh, yg mahu org kita tak maju....  tu ke puak2 PR nak ye????


oh ye.. satu lagi aku nak bebel...

biase nye la kan pemimpin 4m3r1c4 ni.. bukan suka pada pemimpin Islam yang tak ikut cara depa.. mereka akan suka pada pemimpin Islam yg mengikut telunjuk nye.. yg akan bergantung pada mereka.. kenapa? sebab mereka mempunyai strategi utk mengawal negara Islam tersebut dan menyerap kan idealogi mereka yg menjahanam kan Islam... 

cuba tgk bagaimana pemimpin 4m3r1c4 yang menghentam PM4 kita dulu ... betapa teruknye mereka....sedangkan apa yg dia katakan tu betul... (tapi kata2 nye di ambil part tertentu aje utk menaikkan isu begitu..) dan kedua tengk bagai mana Preseiden Iran yang lantang bersuara menetang org y4hud1 dan membangunkan nukleur utk kegunaan rakyat nye ...dilakukan sekatan ekonomi ke atas negara dia... tengok.. tengok....

bagaimana pula penasihat PR yg bukan main disanjung dek am3ric4 dan y4hud1 hingga boleh lak masuk paper y4hud1... konon nak dia jadikan pemimpin Islam contoh... cisss
cuba guna otak/akal kita yg waras ni... kenapa ade double standard disitu.. kerana.. pemimpin yg benar2 berani mempertahankan negara nye dari campurtangan barat.berani melungkan rasa tak betul nye org2 y4hud1 ..... akan ditentang.. akan tetapi pemimpin yang lemah dan tunduk pada kemahuan barat.. akan di sanjung...

malang la kita kalau penasihat PR tu jadik PM.. silap hari bulan abis semua negara kita ni lebih teruk di jajah nye... secara halus....  dia bukan nak pertahankan agama ke bangsa ke negara ke.. dia hanya nak jadik PM ..nak kuasa.. nak nama.. tu je... takkan tak leh nampak..
biase la penyokong2 nye amat didak dapat berfikir secara meluas kan.. .. semoga di bukakan mata semua rakyat msia yang beragama islam berbangsa melayu agar melihat dengan teliti..sapa yg mereka nak menjadik pemimpin mereka..adekah kita nak org tu jadik pemimpin kerana kasihan? adekah kerana kita percaya segala yg dia kata yg jelas2 sgt bohong dan fitnah? adakah kita nak pemimpin yang hanya pandai agama tapi tak reti wat keje... tak tau apa2 selain agama....? adakah kita nak org yg kurang bijak menjadik pemimpin kita? apa dia boleh buat????
seorg pemimpin tu memang la yang menjaga agama Islam nye... dan juga mestilak bijak dari segi akedemik dan juga bijak berfikir..bukan bijak kelentong.... atau bijak membuat negara huru hara..

Sepatutnye kita patut menjaga keamanan negara kita... bersyukur kerana kita tidak berada di negara seperti Pakistan, Afghanistan... Somalia.....kita dapat hidup aman.. mereka dia negara2 tu lagi kesihan....dah le huru hara... bagaimana pelajaran anak2.. bagaimana pekerjaan mereka.. bagaimana masa depan mereka??? lebih sedih... 

Jadi nye.. sebagai umat Islam berbangsa Melayu di tanah Melayu Malaysia.... 
sama2 la jaga.. jgn buat huru hara.. jgn la terikut2 akan perangai org2 yg tak pikir panjang tu...
pikir la masa depan anak2 kita...

Semoga negara kita aman damai....Insya'allah




9 comments:

mimielola said...

Aku tak ikut lah citer depa ni. Terima kasihlah ko bg ulasan kat sini

Fid said...

ponglintik ka?
wa malas komen wa nak jadi menteri! hashahaaaa

rizza said...

ML.. ulasan yg merepek sikit.. aku byk nak tulis tapi tak tertulis.. aku cuma tambah je kat artikel tu je..

fid.. ye ko nak jadik menteri ko kena ade asas kukuh bab politik termasuk la segala mala nye....

eZa said...

naik pening bace paper hari2. malas dh nk layan. mcm org xde otak. isk! pe la nk jd...

hope msia stay aman & maju...

Erna said...

hehe..ape ke he nye dengan kampung kite ni yob! ihiks!!

mast@work said...

saya setuju 100% komen akak.. depa perasan baguih.. sebab tu jadi lagu ni..

lagi satu komen saya,

N1z4r tu sedar diri ke idak masa nak cabar undang2 tubuh negeri?? dia tau tak, kalau org melayu sendiri tak hormat, habis la c1n4 akan ubah semua undang2 tubuh negeri.. selama ni undang2 tubuh negeri yang bantu orang melayu..

cis.. durhaka sungguh

oppsss, panjang le pulak..

rizza said...

eZa... tu le macam2 hal semoga negara kita aman..

erna... ade nye org tak sedar diri lee kat kg kite tu,, hhehe

mast. ye betul seperti yg mast katakan... kalau tak kerana ade nye kesultanan tu.. melayu kita masih hidup.. depa tu kan penyokong tegar sistem komunis.. tu pasal le berani durhaka...

yg tak tahan tu org melayu tak sedar depa kena tipu dek c1n4 tu .. ade hati nak membela parti depa tu... (malu aku tgk makcik2 yg konon2 pertahankan parti yg konon2 adil tu... tak sedar ke macik2 tu.. yg org melayu dalam parti tu sekadar jadi kuli batak je.. utk menaikkan parti mereka..)

eZa said...

dah kompem n1z4r tuh MB perak... so damn sad... :(

rizza said...

eZa.. tu keputusan mahkamah je.. tapi belum abis prosedur nye lagi
dia tak cukup majoriti....
lagipun kalau tgk ari tu yg dia menang tu pun.. kebykkan yg menyokong nye adalah penduduk c1n4.. melayu tak ramai sokong dia.. dia menang atas kapasiti c1n4..

minta2 la Allah melindungi negeri/negara kita...