Friday, 6 February 2009

aku mengarut...

... ni le aku ..
semangat Tun Fatimah....(ye ye je...)


Melayu ni sejak dulu memang Islam.... bangsa Melayu.... iaitu terdiri dari org Islam ....
definasi Melayu di negara kita dalam perlembagaan... Melayu... adalah yang beragama Islam, mengamalkan adat istiadat Melayu dan bertutur dalam bahasa Melayu.......

memang dah sebati Melayu tu memang Islam...
akan tetapi ade nye puak2 yg konon2 memisahkan Islam & Melayu...maka berpecah belah la org2 Melayu... pada satu ketika dulu.. tak kira la ko tu c1n4 ke.. 1nd14 ke.. 4r4b ke...mamak ke... asalkan ko Islam ... ko boleh berbahasa Melayu ko pun juga mengikut tradisi melayu....ko dah di kategori kan Melayu (dan sememang nye Islam..)... le ni dah jadi apa pun aku tak tau...
abih tu depa tu dalam surat beranak tulis bangsa apa???? Bangsa Islam & Agama Islam ??? (tu dah jadik macam Y)...

bukan kita nak banggakan bangsa melebihi agama Islam.. tetapi apa yg dikatakan Melayu tu dah sememang nye org yang beragama Islam.... di negara kita..... apa nak pertikatkan?? ade masalah ke????

di merata dunia ni.. ko tanya la org2 4r4b ke org2 b4ngl4 ke... atau org putih (yg Islam..) mesti la depa kata bangsa masing2 kan ... abih tu org2 kat msia yg dungu2 percaya bolat2 kat konon2 alim ulamak depa yg menyatakan "tiada bangsa2 ni" apa ke hal?... nyanyuk kot... dia lupa dia bangsa apa...

di negara org putih... org asli @ red indian.. disebut le aboriginal ....org pribumi

abih tu di negara kita ... kalau tak de bangsa melayu... tu le yg lain2 naik muka... tolong faham istilah pribumi @ bumiputera....

tak kira la tok nenek moyang ko org c1n4 ke 1nd14 ke.. apa ke.. dan kawin ngan melayu dan sampai generasi korang... apa dalam surat beranak korang ditulis???? kalau dah org Islam (ni kes kawin ngan org melayu yg memang dah islam..) keturunan korang di kategori kan gak melayu kan?? (le ni aku tak tau la apa jadik... disebab kan puak2 ygnhok2 tu gok tak de bangsa..) abih tu nak buang ke "bangsa Melayu" korg tu.. silakan la... pi cari negara mana asal usul tok nenek moyang.. jgn dok kat Msia....

org2 kita mudah sgt terpengaruh ngan "penglipur lara terkenal tu". & sekutunye... suka berdemo... apa da.. tak de keje lain je... bermusuhan sesama Islam... kafir-mengkafir... (ni mengajar org biasa tak bermoral.... mengajar rakyat biasa berperangai buruk ....jadi pengganggu ketenteraman awam.....) tapi bila depa bersekongkol ngan c1n4 dan menindas org melayu... boleh pulak???.. korng nak kot msia jadik macam india, pakistan etc negara2 yg asyik2 demo.. asyik2 melanggar peraturan dan mengganggu ketenteraman awam....

yoyo le baring tengah jalan la.. berarak la... mana sifat2 yg konon2 bagus agama tu??? nak berjihat apa tu?? tu sewel......tak guna otak.. tu guna perasaan hasad dengki dan juga kemaruk kuasa.... udah2 le tu.... baik bersatu je melayu-islam...
nak perjuangkan hak c1n4 kot.....

yg pi nak saman raja tu lagi la bangang.. apa ingat dia hebat???? raja kan ketua negara/negeri.... silap2 korg kena buang daerah/negeri/negara.... buat pasal le korg.... suka la negara kucar kacir... ni byk sgt pengaruh2 dari idea2 merepek dan juga fahaman yg salah.... ikut le nasihat "guru-guru" yg hebat tu ye...

aku pun tak faham... apa la yg best sgt ngan "penglipur lara terkenal tu".. segala yg keluar dari mulut nye ...ye percaya la bulat2... kalau dia kata pi terjun gaung.. pi la korang semua...
ni baru dok suruh demo.. masih2 ikut.. masing2 tunjuk kurang ajar... sapa semua tu??? semua tu majoriti MELAYU..... berapa sgt la bangsa lain...

begitu ke pemimpin yg korg nak ...sikit2 demo..sikit2 demo... tak de wawasan.. setakat wawasan mat jenin je..... sekadar image Islamic.....konon2 alim ... konon pandai agama..
tengok la .. ade ke puak2 Y tu suka kat pemimpin Islam dan org2 Islam... peminpin Islam di kata.. dibenci ......negara disekat macam2.........kenapa si "penglipur lara tu " disukai.... siap masuk paper Y lagi... .. kalau ikut logik akal... ade la sesuatu disebalik tu...
tapi aku pelik..org2 kat msia ni tak leh pikir logik...
(ni la sistem negara kita yg tidak mengajar rakyat nye menggunakan akal fikiran sendiri utk berfikir... tu pasal senang je org macam "penglipurlara tu" meracuni fikiran mereka2...)

agak nye... org2 Melayu yg menyokong "penglipur lara tu" nak kot.. negara kita ni ade campur tangan org2 di barat & Y tu kot... silap2 kita semua nye kena mati dibunuh.... negara dah dijual dan digadai... bukan setakat tubuh.. nama pun tak wujud ... mau ke??? (mintak Allah lindungi la kita semua..)

sedang kan c1n42 yg ade di negara kita tu pun berapa sgt la yg ade..... apa yg kita nak ikut sgt.. mana ketegasan "menteri yg tak jadik menteri tu"? hingga sanggup gadaikan hak org Melayu.... (wei ..kalau korg pikir baik2... korg nak ke semua tanah2 di negara kita ni di amik dek cina2 tu?)... abis tu korg ni nak dok mana? tak kan merempat di tanah sendiri.... nak pi obesi.. apa ingat obesi tu tanah korg... ade tanah sendiri..pi bagi kat depa tu.... ni semua masa depan cucu cicit korg... pikir la sendiri...

raja2 tu bukan nye sesaja je jadik raja.. dah memang tanah ni dulu kata milik depa... menteri2 tu hanya menjalan kan tugas depa je... tapi kalau yg tak sedar diri tu .... jgn la perasan bagus sgt.. lebih2 lagi dgn org yg bija pandai.... kerana raja2 masih wujud la negara kita masih wujud lagi...kalau tak dah lama dah jadi apa entah.... kerana ada Raja berpelembagaan la sampai leni org Melayu masih dibela.. kalau idak tak tau le... lingkup dah di makan dek c1n4 tu...

apa ingat nak buat pilihan raya tu senang.. pakai duit rakyat.. kan baru buat.. abis tu nak buat lagi.. nama nye ngok la.... aku perhatikan .. perasaan buruk sangka pihak2 yg perasan bagus tu,.... jgn kerana tak dpt nak bazirkan duit rakyat utk buat pilihan raya.. pi kata lak ...org2 yg baru tu nak guna duit rakyat tu pulak...... syak wasangka.. abis tu selama ni hampir 12 bulan dapat jawatan.... mana AMANAH ko???? amanah utk menjaga hal org melayu dan Islam...



kalau bagus sgt la kan... cuba tgk... apa yg depa buat setelah dpt jawatan dan segala tu??? mula2 kepentingan diri... beli kereta.. gile le depa ni... nampak sgt teruk... pastu ..pasal tanah... macam tu ke yg dikatakan membela nasib rakyat dan tu keadilan...

ye le dok kata org sebelum tu teruk la.. abis tu..ko buat lagi teruk buat pe.. apa kata buktikan la yg ko leh buat lagi baik.. jaga kebajkan rakyat.. ni idak.... hampeh...

org Melayu ni lemah... org c1n4 ni semua yg org Melayu/pribumi punya hak.. semua nak...
tgk kat negara org putih.. ade depa dapat buat sekolah cina ???? jgn harap.... tu bukan tanah air ko... tapi negara kita bagi... org kita baik.. tapi dipergunakan..... yg malang nye Melayu jugak
di negara org putih... mana berani cina2 wat pasal.... bukak kedai pun tak ikut peraturan.. mana leh jaln..(walaupun ko dah dok negara org putih 7 keturunan sekalipun.. ko tetap bukan org depa....)

lemah..lemah.. semua melayu lemah.. tak kira la parti apa sekali pun...

diharap akan ade seorg pemimpin yg dapat membela nasib Melayu & menjaga Islam...
(bukan si "penglipurlara tu...")....

org MELAYU @ BANGSA MELAYU (semua Islam la kan...) harap fikir2 la sejenak dua.. jgn la kerana taksub pada seseorg hingga tak nampak disebaliknye.... (malas dah cerita panjang2..)
jgn la sempitkan fikiran korang...

Jaga la BANGSA MELAYU & AGAMA ISLAM... jgn ko pisahkan ia.... tanam dalam diri tu...

sekian sahaja bebelan aku... esok lusa aku delete....

makcik-makcik yg konon nye nak juangkan hak sapa ye??...bukannye dengan membatu atas arahan polis suruh bersurai yg dah sah2 la ko mengganggu ketentraman awam dan ko nak jihad apa tu???? ko nak perjuang kan apa?????? sekadar nak pertahan kan mereka2.... tolong la... pikir sejenak... apa ingat org2 p#s le ni semua bagus agama sgt ke..... org p#s le ni dah byk di racuni dek penglipurlara dan byk nye koncu2 dia dalam tu yg meracuni hingga matlamat sebenarnye hilang......p#sle ni dah teruk.. baca la tabloid derang memang merapu... cam tu ke nak didik Islam nye org2 lain ...

yg perempuan nye bukan main ikut demo.. aiikkk bukan ke korg nye ulama kata suara wanita tu aurat.... dan selalu nye segala mala majlis korg..asing kan lelaki dan perempuan.. abih tu.. tengah2 ramai2 lelaki dok demo tu.. ad eyg pompuan tu ape ke hal?? nama korg nye kebaikkan "agama islam" tu?? yg ade ank kecik?? begitu ke contoh nye??? ajar la ank kecik.. kurang ajar... tak hormat raja... korg pasti ke anak korg tu akan hormat korg..????

ni aku cakap terang2...
p#s dah hilang sifat ke"islaman" nye
p#r tu memang dah taksub pada penglipur lara...
u#n* tu selagi ade p#k L$h & K# tu memang hancus..

akan tetapi... semua melayu-islam baik dari p#s ke p#r ke.. semua tu dulu org u#n*... sapa yg mulakan rasuah... penglipurlara tu.... sapa yg suka mengkafir2kan org islam yg menyertai B* tu.. p#s la... abih tu le ni apa??? boleh pulah menghalalkan dan mengharamkan ikut suka dia..mana ko belajar agama gitu????? ni ke ??? apa ingat masuk p#s tu ko leh masuk syorga terus??? mana belajar agama ni???? mana?? mana??? jgn kerana tamak haloba, gila kuasa dan pangkat..korg gunakan Islam ..sedangkan hakikat sebenarnye... hanya topeng... semata-mata topeng.... balik-balik guna masjid... apa daaaa

udah2 la dok berarak2 tak de ke mana nye... tu peel mana ko kutip???..
nak sgt berbaring di jalan pegang bendera palestin tu.. baik korang semua tu pi pelestin... perjuang kan islan di sana... jaga masjid di sana.... tunjukkan ISLAM korang tu.. kalau takat dot kat msia je.. ape ke hal.. pegang bendera palestin??? macam tu ke yg korng kata alim ulama Islam ???? itu ke Islam korg?? dengan menunjukkan semangat yg amat teruk...

ye le tu org2 perak semua buat demo.. rase nye tu org2 luar perak..... biase la ni kan kerje penglipurlara tu.... buat apa sahaja....

setahu aku le..org2 perak yg boleh berfikir dengan waras... akan hormat pada raja...

yg tak hormat tu biase nye puak2. yg mendapat didikan dari "penglipur lara tu" dan juga "alim ulama derang yg dah tak leh nak fikir sendiri"

.......................

aku .... agama aku Islam dan bangsa aku Melayu... dan aku bangga jadi Melayu yang sememang nye Islam... dan aku akan jaga agamaku dan bangsaku... sehingga akhir hayat.. dan negara ku MALASYIA.....
insya'allah....


###############################

terpulang la sesapa yg baca blog aku ni..

cuma pandangan aku ni secara keseluruhan.. sebab aku tgk amat la teruk di negara kita....
yg tok-tok p#s.. oo tak terima konon.. nak pejuang kan Islam.. tapi berdemo tentang org Islam yg sememang nye raja tu kan ketua negara dia pertahan kan Islam dan rakyat.. selagi dia tidak mengajak kita menyekutukan Allah..selagi tu la kita kena taat..
yg tok-tok penglipurlara... korg ni tak de akal ke???? nak demo..demo.. konon... baik pi buat keje masing2.. produktiviti keje kasi bagus... tunjukkan la kehebatan dalam pekerjaan ..... tanpa rasuah
yg tok-tok u#n* lak... cuba la cari jalan supaya tiada nye org2 yg seperti p*k l#h & menantu nye..

gaduh le sesama islam tu.. yg ketawa.. org2 bukan islam tu..

tapi kalau semua hanya dok tuduh menuduh... buat kacau bilau... sama je.. semua tu melayu.. atau korg yg tak de nak mengaku bangsa tu.. nak panggil korg apa ye??

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ni memang aku tahap menyampah ngn org2 yg tak guna akal.. dan juga mengikut buta2 je apa yg ketua dia cakap... aku menyampah yg konon2 alim tapi tidak dapat menerima qada' & qadar .. mana ciri2 Islam..??? penting kan Islam ke?? atau penting kan harta dunia???

sama je.. jgn dok kata org..... tiga-tiga tu sama...
kalau nak lebih hebat ..jgn la buat apa yg org tu buat tak betul... ngok..ngok...

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

sesapa penyokong2 yg tegar tak dpt terima apa aku cakap tu.. tak yah la baca lain kali......ok..

sekian ....
.................

3 comments:

mommy2h said...

yer..mmg sedih..agaknya kita lihat dari 'jauh' maka kita sedar, lagi dekat lagi tak nampak kot..huhu <-fikir baik konon..huhu
mmg org kita terlampau baik terutama bab2 nak bg tahap kerakyatan. ada sorang akak kat sini dah dok sini dekat 30thn, kawen dgn org jepun. masih belum dapat PR. PR yer...permanent resident bukan warganegara, tiap2 3 thn dia kena buat visa..kalau kat mesia tuh senang2 bole dapat warganegara...lama2 nnt majoriti kita akan bertukar kepada minoriti.
masa tu la baru semua tahu nasib masing2..ishh..bg aku cool dulu nnt komen balik!huhu

mommy2H said...

aku dah ngarut juga kat blog aku..sila la tgk..hehe

mamadanish said...

huuahuhuhahuuhhua..

itulah yang kurasai..

mommy2h, i agree la ngan u, sepatutnya depa ni patut diberi visa n re-new maybe 10 thn sekali..tapi dah tersalah langkah bagi warganegara pulak...dan jenis tatau bersyukur..itu yang tak puas hati sampai skang

puan rizza,
i pun tak paham,napa diorang suka benar ngan "penglipur lara tu", skang orang dalam parti dia sendiri suruh dia letak jawatan..meh la kita tgk apa episod seterusnya..

pada penyokong bulan tu, jgn la risau bukan tumbangnye kerajaan islam ngan tumbang nye parti tu kat negeri tu,cuba pk..dia tu hanya boneka kaum2 lain je..so stay cool k..cos bukannya pi kat orang lain..pi kat seislam kita juga..

dan yang pasti takkan ada keje2 mengong seperti hak tanah sampai ke 999 thn..hahhaha..kelakar la..

i anti tau sapa yang tak suka ngan sultan kesayangan i..dan la sultan bijak..ada putera handsome..cucu handsome..heheh..tak sesuwai..