Wednesday, 3 September 2008

malu-malu pulak...

Hassan ni boleh la membaca sikit2...

le ni dia main sendirian bersama mainan2 dia.. kadang2 tu dia ambil buku.. dan terdengar la dia baca... bila kita jenguk ....dia konon2 cam tak tau baca... suruh la kita baca kan la....

apa kami buat... kami kena galakkan dia mencuba baca kuat2... segan2 lak ko nak baca....

kadang2 bila dia minta kita baca kan.... sebenarnya dia tau....saje je tu.... kami cakap la..kalau tak tau baca kita tanya 'Marsya' ke 'Alif' ke....'Muaz' ke... (nama2 anak2 kawan kat sini le..muda2 sikit dari hassan la)... tak mau dia... dia tak nak kita tanya org lain... dan dia pun baca la atau jawab la segala soalan yg kita tanya tu....

Umi : "Apa Hassan baca tu?"

Hassan : "Umi baca kan..."

Umi : "Kalau Hassan tak tau sebut, ejakan..nanti Umi sebutkan perkataan tu.."

Hassan : "Umi bacakan laaaa...."

Umi : "ok le.. nanti Umi telefon Marsya tanya dia apa perkataan tu.."

Hassan : "Tak nak telefon Marsya..."

Hassan : "Di sekolah, At school.."

Umi : "Pandai pun baca.."

.......

Umi : "Hassan ... dalam periodic table 'atomic element' nombor 5 apa?"

Hassan : "mmmmmm...." (konon2 tak tau..tak nak jawab..)

Umi : "kalau tak tau kita tanya Muaz la ye....."

Hassan : "Tak nak tanya Muaz...tanya Hassan ..."

Umi : "Apa jawapan dia?"

Hassan : "Boron...."

Umi : "Apa simbol dia?" "Be ke? Bs ke?"

Hassan : ................... (tak nak jawab)

Umi : "Hello Alif.. apa simbol utk Boron ye?" (konon telefon Alif la..)

Hassan : "Tak nak telefon Alif......" (merengek2 le..... tak setuju kita call org lain..)

Umi : "Apa jawapan dia?....kalau tak Umi tanya org lain.."

Hassan : "B....Boron"

Umi : "very2 good boy...."... "Kalau tau jgn la malu2 nak bagitau jawapan dia ....kalau tak Umi tanya je kat org lain... ok tak?"

Hassan : "Tak OK..." (maksud nye tak setuju kalau kita tanya org lain....)

hehheh tu le Hassan.....

malu2 la konon ..... kalau apa aku tulis kat PC sibuk je nak baca.. ..

sampai satu hari tu.... dia ternampak aku tulis n tanya.. "Umi.. 'AKU' tu apa?"
dia pi baca aku tulis... sib baik baru start nak tulis... tu dia jenguk2 je tu.. sambil2 lalu lalang belakang aku antara dia nak pi amik mainan dia..sempat mengintai Umi dia tulis apa....adussss...
kena la hati2 tulis... supaya dia tak baca apa2 yg mengarut aku tulis ..hahhahhah

kalau naib bas le ni... dia la yg bagitau kita apa tu..apa ni..... siap baca apa ditulis ....

6 comments:

ms lola said...

Ala bagusnya Hassan ni... Tp tak yah la malu2. Aku pun le ni, tgh train anak aku supaya boleh ckp ngan org awam. Sbb dia mmg MALU nak ckp ngan org lain. Of course le kan.. ramah ya mat pun susah pulak nanti :P

Marisa said...

dah boleh baca? respect aku kat hang

arina said...

entahnya hassan! tak yah malu la ngan auntie2 vogue de vass ni tak gitu cik lola?

twins aku aisyah malu ya amat. kalau ada orang macam nak masuk dalam tempurung. nasib baik takde tempurung hihihihihih! cakap pun slowwwwww.... romantic je..

eh..anyway syabbas inspector sahhab to hassan.

hassan ni selalu buat auntie banggalah!

nor-mommy2H said...

selamat berpuasa!ampun maaf kalau ada tersalah kata..halalkan segala komen2 yer...lambat sikit bagi ucapan sbb internet down kena patah kilat..hahahhaa

misah said...

tahniah utk hassan. Arissa pun skang ni telah mula tunjuk minat membaca juga.

rizza said...

mimi.. tu le ...kang kalau terlebih tak malu...susah lak hehhe train sofea jgn tak train..good luck!!

marisa..
boleh la dia baca sikit2 perkataan2 yg biase diajar tu dia dah tau la
yg tak pernah ajar lagi..dia hentam gak sebut..

ana...twin ko memang ayu n sopan le tu... hehheh
dia ni bila baca buku sendirian tu yg konon2 malu nak baca kuat2 bila kita tgk n tanya.. cittt

nor... ala cian nye awak...

misah.. syabas!!!