Sunday, 31 August 2008

hassan...

kesan dari teguran, marah bila perlu, rotan jika tak berkesan marah & denda jika memerlukan...

maka ..

di kedai ..

Hassan : "umi ..nak beli ke?"
sambil tunjuk coklat..

belum sempat aku jawab ..dia dah cakap
Hassan : "mmm kat rumah kan ade... tak payah beli lagi..."

memang selalu bagitau dia..jika sesuatu tu ade dah kat rumah tak boleh beli lagi... ataupun sesuatu tu tak penting... tak perlu beli.....

......

di rumah

Umi: "Hassan ..dah malam...kemas mainan..."
Hassan : "malam mainan kena kemas... siang boleh main.."
dia pun mengemas segala brg dia masuk dlm tong mainan dan tolak ke bilik mainan... pagi2 esoknye dia angkut mainan semula ke ruang tamu..main....
dan jadi rutin..

.....

masa dia kecik... memang suka main suis.... dah dilarang dan dilepuk tangan dia setiap kali usik suis.... dan bagitau bahaya .....
sekrg ni... tak heran dia ngan suis tu... kalau dia nampak suis tu... dia jumpa dummy dan tutp suis tu..(lubang plug tu ler..tak tau nak sebut apa..)

.....

pagi2 ..lepas bangun tido..

Hassan : "Umi ..Hassan nak makan kek...."

Umi : "mandi dulu ...gosok gigi dulu...".."pergi ambil tuala.."

Hassan memang le cam budak2 lain.. merengek tak mau la....

Umi : "tak mandi tak boleh makan apa2.."

jadi dia pun kena ikut la.... kalau tak tak dpt makan hehheh

lepas mandi...

Hassan : "Hassan nak kek..."

Umi : "tak boleh makan kek... kena makan cornflakes pagi2.."

Hassan ..biase le ..merengek2 n nak nangis....

Umi : "nangis la... tadah air mata tu...boleh minum.."

Hassan senyap le nangis...

Hassan : "nak kek...."

Umi : "kalau makan cornflakes sampai habis dulu...baru boleh makan kek.."

apa lagi...makan le cornflakes sampai habis... heheh semata2 nak kek...

...

Umi : "sekarng masa utk gosok gigi..."

Hassan : "tak nak....tak nak gosok gigi.."

Umi : "tak nak gosok gigi jadik la cam gigi umi/bapak..berlubang2.."
sambil tunjukkan gigi yg berlubang....

Hassan : "tak nak ..." (tak nak gigi jadi gitu le..) .. "Hassan nak gigi putih.... tak nak gigi hitam.."

Umi : "bukak mulut.." (jadik cam doktor gigi..)

Hassan pun nganga kan mulut nye...

kalau dia tak nganga ... apa lagi..umi nye lepuk la mulut dia.... kena sental gigi semua ..

......

Hassan dok main lompat2 dlm bilik air...

kalau dimarah nye tak dengar cakap...kena la lepuk..dan terangkan yg melompat dlm bilik air tu bahaya...kalau jatuh nanti luka... etc...

walaupun byk kali kena bagitau..... lama2 dia faham nanti..insya'allah

....

kalau dia buat sesuatu yg bagus ...kita bagi 'reward'.....supaya dia tau ..bila dia buat sesuatu yg bagus dia akan dapat sesuatu penghargaan.... dan dia berusaha nak buat yg bagus2..

.....

begitu la sedikit sebyk situasi2 Hassan....

dia seperti kanak2 lain..mau apa sahaja yg dia lihat..
kita perlu la mendidik dia ..apa yg boleh n tidak...serta ajar dia hargai sesuatu tu....
dan gunakan kebijaksanaan kita utk membuatkan nye bertolakansur ngan arahan kita...

2 comments:

mamadanish said...

Rizza..
Semua ni sgt2 berguna pada i..
Thanx..

rizza said...

mamadanish.... tq..harap2 ade la info yg membantu... dah le tak seberapa je blog ni..