Sunday, 31 August 2008

disiplin...

sejak dulu aku melihat situasi2 ni..

'anak2 yg berguling2 kat dalam kedai... macam nak mop kedai tu...'
'anak2 yg berlari-lari dlm supermarket macam bapak dia punya..'
'anak2 yg suka2 je pi punggah barang2 kat dalam kedai.... buat macam rumah sendiri..'
'anak2 yg menjerit2 meminta2 mak pak belikan tu beli kan ni.....sambil menangis2 meraung2'
'anak2 yg suka2 je main basikal kat dlm supermarket macam dia punya basikal...berpusing satu supermarket tu... sedangkan basikal tu tak akan di beli oleh mak pak dia...'
'anak2 yg suka2 je merosakkan segala apa yg dia nampak kat supermarket tu.... '

semua dia atas..... mak pak nye tak buat apa2.. tidak marah, tidak lepuk(tangan), tidak melarang.....

aku selalu terfikir... memang la kanak2 lagi tapi takkan tak de penyelesaian .... takkan memang sejak lahir2 kanak2 buat perangai gitu????

bila dah kahwin.... kami selalu berbincang mengenai situasi2 diatas.... dan jawapan yg kami dpt dari segala pemerhatian dan perbincangan kami...

"Tanggungjawab mak bapak yg mendidik anak2.."
"apa yg berlaku tu terjadi sebab sikap mak bapak tu sendiri dalam mendidik anak2 mereka....'

anak2 ni memang la hidup sebagai kanak2 mengikut usia nya... tapi dia tak de list apa yg boleh dan tidak sejak lahir .. dia tiada manual apa patut dia buat bila berada di supermarket.....
jadi mak bapak la kena guide mereka.... mak bapak la kena ajar mereka ...apa yg boleh dan apa yg tidak... apa yg penting dan apa yg tidak....
mak bapak perlu beritau mereka apa patut mereka buat di sesuatu tempat tu...

ade sesetengah org kata.."ala budak kecik ..bukan dia faham pun.."
ade ke level umur yg kita tau dia boleh faham... ade ke mase tertentu yg kita tau kita boleh marah dia?? ade kat kita nak tunggu dia dah besa? sampai bila .... tup2 dok diam2 dan biar kan.. last2 anak pun dah beso dah remaja.... tak leh nak larang.... nasib kan..

apa yg aku perhatikan.... sama je ...baik org melayu ke org putih ke org arab ke..org cina ke..... sama je.. mempunyai masalah dlm mendidik anak2 seperti situasi di atas... zaman le ni la.. di mana mak bapak nye semua berfikir..."tak boleh marah..nanti anak tak rapat..." "tak boleh marah.... tak boleh rotan.. tak boleh tegur.. "....
sampai bila???? sampai jadik situasi diatas masih lagi berdiam... aku pelik la....

takkan nak kena keluarkan manual...
cara-cara mendidik anak zaman sekarang :
1. cara2 menegur anak kalau buat salah
2. cara2 merotan anak
3. cara2 memanjakan anak
4. cara2 mendenda anak
etc...

kami bukan nye bagus sgt pun dalam menangani situasi2 di atas.. tapi aku buat apa yg kami rase perlu utk mendidik anak kami ... supaya tidak berguling2 kat kedai.. tidak berlari2 kat kedai... memang la dia nak buat..tapi bila dah sekali dua kita larang dan bagi penerangan pada dia.. dia faham.. sejak kecik kami buat begitu....
kalau pergi kedai ..jgn pandai2 nak tarik2 brg kat rak tu.. jgn nak usik2 tanpa minta izin kami (ni selalu nye nak belek buku kat kedai la)..... dan kalau dia mintak belikan tu ni .. kita bagitau ...kenapa tak boleh.... dan jika ade dirumah beritau dia dah ade....

memang kanak2 sifat nye nak tau dan nak segala2 yg ade... jika kita ibu bapa nye menurutkan segala kemahuan nye... maka dia dah set dlm mind dia... "ooooo boleh minta... nanti mak/pak belikan..." tu yg dia akan buat setiap kali ke kedai kan?..... kemudian jika ibu bapa tak turutkan dia akan berguling2 ....adekah kita nak ikut kemahuan nye atau marah kan dia???? jika kita ikutkan... esok2 dia buat la taktik guling2 tu... setiap kali la ke kedai ade je brg nak dibeli...
kita telah mengajar anak kita...'tidak menghargai barang yg dibeli' dan mengajar nye membazir.... dan secara tak langsung kita telah membentukkan peribadi diri anak kita tu .. 'suka memintak2' , 'suka memberontak jika tak diberi'... etc...
kecik2 dia mintak2 la kita..esok2 besar ...jadi seorg yg memintak2... tanpa usaha...
kita tak ajar dia usaha utk mendapatkan sesuatu.... kita tak ajar dia hargai sesuatu...
bagaimana??????
tu le kebykkan yg berlaku ....

kita perlu didik anak kita sejak kecik.... memang kita rase dia tak faham.. kalau cakap sekali je..mana la nak dpt result yg baguskan....
setiap kali dia salah ..kita perlu tegaskan @ marah @ denda...
disiplin kan mengikut apa yg perlu..
marah berpada ..bukan marah tak kena tempat
rotan sebagai tanda kesalah patut dihukum..bukan sampai menderakan anak.....
denda perlu..supaya dia tau 'keistemewaan' nye ditarik jika melakukan kesalahan ..

jgn kita rase org putih tak buat .. mereka pun disiplin kan anak masing2.... denda jika salah...
(sebab selalu sgt org kita ni ..konon2 moden...konon2 nak ikut org putih....)

jika nak anak kita berjaya dan mempunyai masa depan yg baik..didik la mereka sejak kecik...

teguran yg tegas, marah jika perlu & rotan utk mengajarnye serta denda jika memerlukan.. adalah utk disiplin kan anak2 demi masa depan mereka...

(hanya segelintir je yg menjadi manusia berguna walaupun masa kecik tak pernah didisiplin kan.. tu 1 dlm sejuta......)

sekian bebelan di hari minggu..

1 comment:

fid said...

haaaaaa

sama laaaa

hahhaaa