Friday, 14 March 2008

merbahaya & berharga....

Tempat/Benda yg merbahaya bagi anak2 kecil terutama usia 4 tahun ke bawah..

1. Bilik Mandi
----> dari baldi hingga la sinki .....

2. Ruang Dapur
----> dari oven/stove hingga peti sejuk..termasuk mesin basuh ataupun dryer

3. Suis/Plug... sama ade di ruang tamu (tv) atau pun suis2 dia mana aje dlm rumah...

ruang2 diatas adakah amat merbahaya.......hati2 dan kena ditegaskan...kena dengan pengawasan ibu bapa
---------------------

Barang2 yg tak sepatutnya dibenarkan mereka bermain..tanpa kebenaran/dlm pengawasan ibu bapa..

1. TV ..ni termasuk DVD Player

2. Handphone/Telephone Rumah...

3. Komputer/Laptop

ajar anak kita ...bahasa brg2 tersebut adalah brg yg berharga n bukan mainan..... disiplin kan jika mereka mahu menggunakan....limited...utk kebaikkan anak2 juga..

lama2 mereka akan tau mana yg boleh dimain n mana yg tidak..dan mereka akan hargai barang2 tersebut....serta akan terbit rasa tanggungjawab dan imu mereka pun berkembang(mengapa boleh n tidak sesuatu brg tu dimain/diguna..)

4 comments:

mado_ct said...

aik..awat entry sbl ni dah tkde??

ms lola said...

waaaa.. aku bg anak aku main henpon! (tp telefon buruk dan dgn pengawasan aku, buleh?)

Marisa said...

anak aku suka sungguh/teruja nak tgk benda2 yg dilarang ni

rizza said...

ct...early entry tu hanya tanyangan sementara je..hehhhe

mimi.....buleh....hehehhe

marisa...memnag dah perangai depa nak tau kan....kita la kena batas2kan ..hehhe