Monday 31 December 2007

try n error...



kek oo kek..
selalu aku buat kek tanpa icing (muffin/cupcake je..) dan aku try wat icing pada "dummy cake je" lepas main2 ngan icing..buang le..tak makan pun..(tanpa kek lee..)

last week aku try le wat kek ngan icing ..nak bagi kawan aku le..(farewell cake lee...dia nak balik indonesia..)
maka jadik le begini rupa bentuk nye.....

aku nye kek ni tak le secantik Erna n Mektwain...depa ni dah teror + expert ...hehhhe kena pi berguru le gamak nye aku ni.... caca marba je jadiknya....




dah le main tibai je letak warna tu..hahhhaha jadik le warna cam gitu....(ngan ketak2 je tangan nak pipping icing tu...)...
selalu aku hanya dok tau bab teori je (baca buku je..) sampai rasa tak confident je...

nak share le ngan kengkawan2 aku semua.... mana tau ade komen yg leh motivate aku ni..... apa2 je le ..bukan aje bab kek n icing.....(heheh ni aku perlu ANA!!!!!..tolong!!!...bagi aku confident utk focus pada apa yg patut aku buat ni......)

aku ni buat suke le..makan nye tidak...tak larat aku nak makan kek ngan icing selalu....pening kepala aku nanti..hehhhehhehhe

13 comments:

knv said...

rizza,
aku tak faham? motivasi apa yang kau nak nih? dah sah2 la kek hang tu ala2 kek dari bakeri tu haa...
so memang tak layak la aku nak bagi motivasi kat hang dari segi baking membaking ni...

hahahahahahha... hang jgn mengarut la rizza ooi!!!

cysev3n said...

waaaa.. lepas sorang, sorang kawan aku tunjuk skill bake! aku ni baru jap tadi beli barang2 nak buat puding gula hangus.. sketnya lama belek aisle tu, nak cari bahan ;P

anyway, cik rizza, cantek laa tu wei.. aku ni bakar kek mmg tak jadik - bantut! hang dah sampai tahap buat icing tu.. hehehe..

Anonymous said...

uwaaaa...ini tahap dewa ni icing2 ni...

kalau dah namanye membakar kek yg bantat, semmgnya aku tak layak nak komen ape tang icing nih.

uwaaaaaa..

Rizza said...

ana..aku perlukan motivasi semangat lee...aku ni selalu asyik lari aje semangat aku nak wat kek2 ni..sedang kan tu le aku nak wta..cam ne tu??? ape perlu aku wat??

ana...

yan...wei ko pun leh wat kek2 ni..aku ni bab2 icing yg terlalu la tak reti..baru nak try ni..hhehhe

asyik dok baca teori je (buku lee)

Rizza said...

mimi..ko ni lawak le..."tahap dewa" hahhahhah

Anonymous said...

kalau mcm ni tak cantik lg.... apatah lg aku nya nanti....
aku lg weh.... tak penah buat icing2 ni.... aku ni kan.. suka buat benda yg aku suka mkn je.. so.. kek coklat je la....

Anonymous said...

haaa balik la weii buka kedai kek...--->motivasi ke idak ni?

hehehee

Rizza said...

wei fid..ko dah abis cuti sakan ke...
tu motivsi gak heheh

marisa..heheheheh selalu nye aku pun wat kek coklat je...

nonie said...

wah cantiknya kek!!! heh kira okla ni... nonie cita2 nak bakar kek tu sendiri tak pernahnya menjadi... let alone nak buh icing lagi adehla.. ntah bila.. hehe.

Nway selamat tahun baru rizza & family semoga makin hepi & sukses (mungkin buat ek canggih2 lagi... hehe) dalam tahun yg mendatang ni...

farah225 said...

fuhhhh...ingatkan kek dari kedai td,ghopanya kek ummi hassan.cemerlang betullah.mmg aku tabik spring ar kat mommies ni.aku jugak yg tangan bangku.heheheh

p/s: cik yan,jadik dak hang nyer puding gula hangus?

knv said...

za,
ni aje yang aku boleh advise (kalau berkenaan la yea. kalau tak berkenaan kau abaikan ok!)

pada aku sebenarnya untuk fokus terhadap sesuatu tu, kita kena ada dua benda:-
1) the right reason why we want to do it
2) the ultimate goal in doing it.

so katalah goal kau bila balik malaysia nak bukak satu bakeri. dan untuk bukak bakeri kau kena ada skill yang secukupnya in term of operation and management.

in term of operation, maknanya skills of baking. sekarang ni mungkin waktu yang cukup sesuai untuk kau mengasah skills. kalau aku akan buat goals. harian/mingguan/bulanan. by bulan ni kena pandai buat cheesecake, bulan depan pastry/pie, etc. make sure stick to your plan no matter what. kat sini disiplin kena kuat. this is when the 'reason why' can play a major role. why you want to have a bakery in the first place? kalau strong enough the will, maka secara tak langsung kau akan ter'pressure' untuk stick to the plan.

hanya dengan constant pressure baru kita boleh move forward. kalau tak ada apa2 sebab yang kuat untuk menolak kita ke depan maka kita tak akan kedapan. sebab tu very important to have goals. remember goals are dreams with deadline. kita bukan nak angan kosong. tapi kita nak capai sesuatu dalam hidup ni. jadi setiap apa yang kita nak capai tu pastikan kita ada deadline. kalau tidak we tend to wonder through life without ever achieving anything.

ok, aku harap relevant dalam menaikkan semangat hang!

Rizza said...

tq kengkawan...

ana....
tqvm...aku rase ade dah dpt idea n dah leh bagi semangat ...tq tq...
aku suka apa yg ko tulis..releven lee....byk2 tq..

Ms Lola said...

yess sis ana.. sgt relevan!! mak suke mak suke!!