Friday 26 October 2007

bab stroller..

mmmmm apa nak cerita ye...

oh ya....pasal anak tak mau duk dalam stroller.....

bagi aku le...kita sebagai ibu bapa kena la tegas sedikit...
anak tu adalah tanggungjawab kita...kita kena didik nye...dan of course le dia kena ikut cakap kita sebagai ibu bapanye...

bab stroller ni....mula2 memang budak ni tau mau duduk diam....
jangan diikutkan sgt...paksa je....buat le 2 ke 3 ke 4 ke atau beberapa kali..paksa je...dengan memberi sebab le yg sepatutnye...ala ni kena la kreatif sebagai mak bapak kan...

mungkin sekali dua memang le dia tak mau dengar..meraung2 atau pun melalak le....
kalau melalak ke ..sama ade mak pak nak wat pekak ke nak marah ke atau pun balik je la dari pi jalan2.....
kena la kasi anak tu ikut arahan kita....kalau tak cam ne kita nak kawal dia....

kalau berkereta ..mungkin anak2 yg dah berusia 1 tahun ke atas (yg pandai jln) leh le jln ke dukung ke (kalau larat lee).....tapi kalau tak ...stroller tu perlu le..hehheh

kalau tak de kenderaan ..naik turun bas....cam kami ni...kebiasaan nye aku usung je stroller tu....
dulu masa mula2 tu memang le dia tak mau duduk....kena la paksa....lama2 ok le...seronok la dia.... sama ade kami keluar bertiga atau pun aku keluar berdua ngan anak aku....aku usung stroller .....naik turun bas la....sekali sekala je aku tak bawak...hanya jalan2 sekitar town je....tapi dengan syarat le...dah sound awal2.."jgn tido..tido kita balik" ....kalau tak kita bawak stroller .....

le ni tak terlarat le aku dukung anak aku ni lama2 terutama kalau dia tido time pi town tu...kalau dia jaga ok le..boleh le jln kaki kadang2 dukung kejap ..lintas jln....
kalau tau mau pengsan aku..hehheh

itu je le cerita.....

apa2 pun kena le bagi anak ikut cakap kita...bukan kita ikut cakap anak kita....(terutama nak didik diusia kecil ni...)

2 comments:

Fid said...

kami sejak ada harness ni dah tak bawa sgt stroller...

wanie said...

irfan skarang kalau tak dok diam kalau dalam stroller...dah buckle pun dia nak panjat2 stroller tu.....tapi kalau berhenti tolak stroller je dia buat camtu..kalau tolak stroller dia ok pulak...dia membebel tegur semua org yg lalu sebelah dia...hehehe....stroller ni mmg penting bagi kitorang...tak lalu nak dukung irfan lama2...dia tak dok diam..dia leh panjat2 kita pulak time dukung tu