Wednesday, 23 June 2010

hanya pandangan ...

Di Malaysia ni... memang le muhibah.. pelbagai bangsa dan agama.... selagi masing2 menghormati anatara satu sama lain.. akan aman la..

akan tetapi.. jika ade antaranya yang cuba mengganggu gugat keamanan dan kesejahteraaan negara... padah akibat nye kelak..

bagi kebanyakkan org melayu.. masih leka.. masih tidur... tanpa disedari... bahawa bangsa yg satu tu sibuk nak mengganggu segala keistimewaaan , kebahagiaan kita sebagai pribumi... kita orang Melayu patut bangga... kita bukan nye kuno atau ketinggalan zaman.. sapa yg kata.. melainkan mereka yg tak de jati diri je cakap..... tanah mealayu adalah tetap tanah melayu.. hak orang melayu sampai bila2.. selagi orang melayu tu sedar .... dinamakan Malaysia kerana kita bergabung dengan pribumi dari Sabah dan Sarawak..... tu le hak kita sebagai BUMIPUTERA..

jgn kita gadaikan Agama, Bangsa dan Negara kerana nak sokongan orang lain... mana maruah diri... kita nak jual ke??? mana generasi akan dtg nak pergi jika tanah kita bagi pada mereak2 yg mahu tu???? takkan merempat di atanh sendiri...

rata2 diperhatikan ..makin kurangnya semangat dan jati diri dalam individu dia Malaysia ni...
bangkit la dan tegakkan yg Hak.. pertahan kan hak kita sebagai Bumiputera....

yg dok keje kerajaan tu... keje la elok2.. jgn dok kutuk kerajaan sekarang ni.. jgn ingat melayu tak terbela... melayu terbela.. cuma tidak dinyatakan secara terang.. hanya org yg nampak je akan nampak.... yg tak nampak tetap dikaburi oleh golongan yg pandai berkata2 aje... kesian...

yg dok kata macam2 tu.. pikir balik.. senang ke hiudp di bawah kuasa satu lagi?? yg dikuasai oleh org ca ya nun alif...???

jgn ingat melayu ni tak bijak... bijak ..cuma melayu ni ade sifat hasad dengki yg byk... dan mudah terpengaruh dengan segala yg dikatakan oleh org yg bijak berkata2.. dan bijak bermuka2 mempamirkan Islam.....

jika kita sedar... apa kita malu berbahasa Melayu???? tu adalah diri kita.. kenapa nak berbahasa Inggeris ??? nak moden??? tidak .. yg perasan.... masyarakat Malaysia tidak moden dnegan hanya pandai berbahasa inggeris, beli brg2 branded .. berkereta branded obesi.. tu tak menunjukkan anda moden.... anda moden jika anda boleh berfikiran positif dan daya maju seperti masyarakat barat dan... mempunyai jati diti pada negara seperti org korea, jepun, france..... sekagi masyarakat Malaysia dijajah minda oleh barat.. selagi tu anda belum Moden....

jika org korea boleh berbangga dengan baranagn korea sendiri.. walaupun mula2 teruk.. lama2 mereka usaha perbaiki hingga produk mereka menjadi yg terbaik.. mereka bangga...
tapi malang.. masyarakat malaysia rata2 nye talah dijajah minda... tiada semangat maju diri....

dan jgn kita ingat Melayu tak boelh kaya... tak boleh berjaya.. boleh.. jika kita benar2 berusaha dan berjuang untuk kesejahteraan umat Islam....
ca ya nun alif.. mereka kaya berjaya.. jgn la kita berbangga .. kerana mereka dulu dibawa ke tanah melayu olrh britih.. dan di beri kerja di bandar2 dan mereka telah menguasai begitu lama... dan british membiarkan org melayu di kampung2... sednagkan org melayu di kampung2 memang berjaya dari segi pertanian ... tapi kita disekat utk berjaya di bandar....... dan org ca ya nun alif ni.. mereka bukan kira hala haram sesuatu pekerjaan mereka.. tu pasal le kita boleh tgk betapa kaya nye mereka... mana dtg nye?? tak etrfikir ke? segala aktiviti kongsi gelap, pelacuran, rumah urut, segala judi, arak... semua dtg dari mereka.. dan duit2 yg dpt tu.. mereka gua dan mungkin juga ade yg di guna utk buat kedai kopiam mereka....

org melayu jgn takut atau risau.. selagi kita mencari yg Halal ..insya'allah akan kita temui dan akan diusahakan....... dan jgn kita ambil mudah soal makan...

rata2 dilihat.. byk kedai2 kopitaim atau yg branded nama org putih timbul bagai cendawan tumbuh lepas hujan.... pernah ke kita siasat siapa dibelakang tu...???
sulu2 kalau kita pernah lihat.."Kedai kopi Ah Meng", "Kedai makan Lim Chen"... semua tu dah di rebranding jadik..."Kopitiam xxxx"...."XXXX Kopitiam"... sedar tak.. mungkin tak sedar dan tak percaya.. terpulang la.... apa yg anda makan jadik darah daging anda....

dilihat cara org2 ca ya nun alif nak kaut duit kita... denga cara ...buh nama canggih2 ala2 org putih, buat kedai cantik2 grand ala2 english , ade sikit2 tulisan jawi, letak pekerja melayu/indon/bangla..... , tak de satu pun tulisan cina.... dan sungguh2 ledapatkan sijil halal termasuk la sijil yg tak ikhtirafkan...
kenapa mereka beria2 nak sijil halal... semata2 nak duit aje.. ade mereka kisah... entah2 satu benda je dpt sijil halal.. yg lain2 tu dia balun halal... hehhe

org ca ya nun alif ni.. kita mesti ade rasa syak... mereka ni hanya nak untung aje.. untung2... tu pasal le bab2 sorok gula semua keje depa.. nak push kerajaan supaya naikkan harag... kalau tak untung tak de nya derang nak buat....

ni aku pernah cerita kot... dulu2 ade sekumpulan Muslim pi jalan2 kat Us... dia cerita la...
ade satu kedai muslim, jual barang halal, makanan halal...... ramai org Islam dtg ke situ... disebelah kedai tu kedai caya nun alif.... tetiba bila mereka tengok..kedai tu ade tanda halal.. pada pencel, kertas, daging babi, dan semua nye la....rupa2 nye.. mamat caya nun alif tu tgk kedai Muslim tu ade tanda halal tu pasal ramai org dtg... dia pun balun tulis halal .. hehheheh
moral of the story.. org ca na ni bukan faham pun hahl tu apa.. mereka ingat standard yg akan boleh dijual barang pada org Muslim je..
jadik hati2 la kat msia ni..

kalau org putih ni tak de hal sgt... mereka ni memang jenis ikut peraturan..mereka tak nak kena saman.... dan ade sesetangh tu memang mereka respect kat olrg Muslim... jadik dia tak memandai2 guna Halal..

apa yg aku nak sampaikan.. hati2 dalam memilih barang di malaysia...... terutama kedai makan (makanan siap diproses tinggal masuk mulut je)
dan ade juga yg guna selebrity melayu/ chef melayu..untuk mengaburi siapa mereka disebalik tu..

antara yg diketahui kepunyaan ca ya nun alif (totally depa yg punya)
- OTWC (ni D*P punya..)
- SR (kepunyaan Datuk Steven Sim).. entah sapa2 je dpt Datuk...
- PH K (Pak Hailam Kopitiam - kepunyaan Wong & Family)
- TCRS (ni memang sah2 le ca ya nun laif punya...ade dalam paper )
- Mc D (dipegang oleh org depa gak)
- Subway
- dan ade macam2 lagik...

nak kaya kan mereka ..heheh tu pasal le mereka kaya... org melayu snediri yg bagi duit...

org melayu kita ni.. masih baru dalam industri makanan .. insya'allah ..akan dtg makin ramai yg terbuka minda.. cuma kita org melayu bukan byk duit ..ye la kita ni ade limit.. halal haram kita jaga.. berdikit2 la dulu kan... jika ramai usahawan melayu mendapat sokongan org melayu sendiri ..insya'allah akan maju..
dan usahawan melayu jgn la kerek dan perasan bagus.... tanam niat nak bangunkan ekonomi Islam,, dan menjaga Halal... bukan tanam niat nak cepat kaya boleh berlagak.. tak kemana la kamu....

terpulang pada individu.. kang cakap lebih2 ade yg marah... cuma mengingatkan je....

kalau depa ni (ca ya nun alif)nak buat bisnes pun.. kalau jual kereta ke.. jual buku ke.. jual alatan ke tak kisah sgt.. ni jual makanan yg kita nak makan terus.. takkan nak makan makana yg dimasak oleh depa.. yakin ke kita... masing2 la ye.. aku hanya mengingatkan sebagai Umat Islam...

di harap kerajaan lebih perketatkan Halal... hanya bagi pada pengusaha Melayu yg semestinya Islam dalam perlembagaan Malaysia... dan bukan nye yg di ali baba kan perniagaan tu.. tolong pihak berkenaaan ambil iinisiatif.. halal hanya layak diguna oleh org Islam.. dan kita patut menjaga nye.... kalau pengusaha bukan Islam.. beri la tanda lain.. jgn bagi Halal juga... sekarang ni byk yg disalah gunakan... insya'allah jika kita jaga Agama.. maka terjaga la yg lain2 tu...


sekian saja coretan tak seberapa aku....




5 comments:

Fid said...

ehhh ko la kolot
nama cangguh ma sure mahal sure berkualiti sure bagus hanya org kaya ja pi
ko apa tau???ko pernah gi??kalau takat pi canada pi australia dok membesar kat UK tu apa kelas ko ??
kahkahkah
gilo ko za
serata dunia ko pi erk!caya laaaa


sama la aku
aku setuju ja la ngan ko
tapi aku nak sebut sini..kafir..bkn sesuatu bangsa
selagi nama kafir memang tak leh guna

Rizza said...

ye la fid.. hehhe

aku tau apa ko pikir.. hehehhe

Min Aina Ila Aina said...

Saya nak kaitkan tentang keghairahan bangsa itu menjatuhkan Melayu dgn aktiviti saya skrg yang tgh mencari kerja. Secara senyap mereka menutup peluang org Melayu apabila syarat yang dikehendaki untuk memohon adalah fasih berbahasa Cina, menulis dan bertutur.

Rizza said...

MAIA
dah lama dah depa wat gitu... cuma sekarang ni makin menjadik2...ni le hasil "Pak Lah" tu.. naik tocang semua bnagsa tu...
satu lagik.. kes budak OKU nak sibuk2 masuk uni terus amik degree.. mana boleh.. syarat nak amsuk kan kena stpm atau matrik atau diploma dulu... bukan lepas SPM terus amik degree.. ni le cara depa nak burukkan kerajaan.. depa ni jenis tak ikut peraturan.. byk dah depa buat perangai le ni.. harap2 melayu semua sedar la.. bangsa ni makin kurang ajar....(yg kapir)

Lyna said...

org Mly suka dengki2
bila ada yg nak naik, ada jela yang bomoh2kan

busuk punya org!