Thursday 4 February 2010

apa tu marshmallow ?

marshmallow...



biase dengar kan.. le ni dah ade kat msia...

tapi pastikan yg Halal.. jgn main balun beli je



aku tak jumpa pun.. (atau memang aku tak pi check kat kedai..)



bukan apa.. dulu2 dok obesi ni.. aku dah biase dengar benda ni...



biase nye org sana buat makan macam manisan, ngan hot chcoclate.. atau dalam kek..



berdasarkan resepi yg aku ade le.. (dalam buku rujukan aku)..

kandungan marshmallow ni byk gula... dan bahan lain adalah liquid glucose, dan gelatine..

bab yg meragukan adalah gelatine... tak tau dari mana sumber nye kan..

kalau org Islam buat sendiri.. insya'allah dia guna halal gelatin kan..(tak tau kalau ade yg bantai apa yg murah ade kat kedai c1n4 tu)...



benda yg tak bagus.. ia mengandungi byk gula.. tak bagus utk kesihatan terutama kanak2..

kalau nak bagi anak2 makan manisan2.. baik beli kan chocolate 'dark chocolate' je... sebab coklat lebih bagus dari gula....





***************



The marshmallow is a confection that, in its modern form, typically consists of sugar or corn syrup, water, gelatin that has been softened in hot water, dextrose, and flavorings, whipped to a spongy consistency.



The traditional marshmallow recipe uses powdered marshmallow root, which may be difficult to obtain. Most commercially manufactured marshmallows instead use gelatin in their manufacture, which vegetarians avoid, as it is derived from animal hides and bones.



sumber aritkel dari sini



A marshmallowmarshmallowmarshmallow is a candy, first commercially manufactured during the late 19th century. The traditional marshmallowmarshmallowmarshmallow was a combination of marshmallowmarshmallowmarshmallow root, whipped egg whites, vanilla extract, and sugar. However, marshmallowmarshmallowmarshmallow root is more difficult to find, and is now more often replaced by gelatin, usually derived from the bones of animals. The finished product is usually shaped and cut into one inch (2.54 cm) or smaller cylinders and may be rolled in powdered sugar or cornstarch, giving the exterior a dry texture.



sumber artikel dari sini



*************



le ni dah byk org Islam buat n jual yg Halal kan...



akan tetapi aku terdetik persoalan... ade jenama Coopie (apa tah.. macam tu le yg ade marshmallow dalam tu)... adakah halal? dan siapa yg membuat dan mengilangkan? adakah dia benar2 beli/buat yg halal.. atau beli je yg murah kat china..... ???? bersungguh kat pengilang bukan islam nak carik yg halal semata2 nak jual kat org islam??? pikir sendiri la ye..

ingat.. anak2 yg makan (bagi yg suka bagi anak makan manisan )

****************
adakah kita nak berterus main bagi je apa ade...??
kini kat msia memang kebanykkan pengeluar adalah bukan islam..
adakah kita nak terus bergantung pada mereka...??
kita yg perlu mengubah... sedikit demi sedikit....
jika bukan kita siapa lagi???
jgn leka ... walaupun org islam tak byk duit nak bukak kilang ke kedai ke.. tetapi jika kita bermula secara kecil-kecilan dan berterusan.. insya'allah kita dapt bersaing dengan mereka.. malah akan dapat mengalahkan mereka.. mereka bergantung hidup pada masyarakat melayu iaitu beragama Islam dia msia... sebab tu le berusaha buat macam2 produk.. tulis nama/jenama melayu, siap tulisan jawi semua... tak de satu tulisan mereka... kerana nak mengaburi org kita...
bersatu melayu kukuh Islam ..insya'allah berjaya mengalahkan mereka serta menjaga Halal haram lebih bermakna...


***********************

sila maju kan diri.. bukan maju dari material je.. tapi maju minda serta bangkit kan diri dari pemikiran kelompok dunia ketiga...

*********************
















7 comments:

Zuraimah Ismail said...

setujuuuuuu
mcm marshmalllow yg jual kat open market tu ..yg timbang2 tu..lagi la meragukan walaupun MELAYU yg jual...kan...

saya nak avoid anak from throwing tantrums nak dptkan things mcm tu senang je...cakap ngn diorang mende tu banyak GERMS..:P and tak tentu HALAL..sebaikla mudah terima..else HARU kan..

m-i-o said...

errr. sy memang tak gemar marshmallow ni. taktau apasal. rasa tak lalu nak masuk tekak. haha!

sy sokong dark chocolate! :P

*bau coklat boleh meningkatkan daya ingatan - kasi iklan jap ;)

Unknown said...

saya 1st time makan bila jumpa halal marshmallow yg dah dpt pengesahan jakim. kat kedai x pasti nk beli kat mana..
saya pernah beli halal gelatin dari halagel.. (beli di az-zain) tp belum cuba buat apa2 lg.. :p

lady zaini said...

Tu la, yang saya tau halagel jer ada halal gelatin (pastu mashmallow kena buat sendiri la, dah ler malas saya nih)

Tapi ada link saya tengok jual marshmallow 100gm = rm5. Dia buat sendiri guna halagel gelatin, ada pengesahan jakim lagi. bagus betul

nori manap said...

Salam.
Just wanna share..
Pasal marshmallow, last year saya terjumpa seorang hambaAllah ni yang jual 'Marshmallow halal pertama di M'sia'..buatan kilangnya. Memang agak mahal skit dari yang ada di pasaran tapi InsyaAllah dijamin halal. Sedap jugak n banyak perisa. Unfortunately saya terhilangkan brochuresnya. Cuba search dlm internet smpi la ni tak dpt detect pengeluarnya cuma salah seorang pengedarnya.

Pasal gelatin, boleh digunakan dlm resepi chilled cheese cake (sekarang dah ada cheese halal buatan Muslim Malaysia!!), buat jelly, buat ice-cream, piping gel (for cake deco), dll.Sesiapa yang ada resepi gunakan gelatin dimohon share resepi ke norifam@hotmail.com. InsyaAllah saya sedang kumpul resepi menggunakan halal gelatin.

arep said...

assalamualaikum

marshmallow yg dipasaran sekarang kebanyakannya memang x halal dimakan kerana menggunakan lemak ****.

tapi sekarang sudh ada dipasaran marshmallow yg halal hasil usaha usahawan muslim sendiri yg menggunakan lemak lembu yg kini sudah diiktiraf oleh JAKIM sebagai marshmallow halal pertama di malaysia.

saya pn happy ble ada usahawan muslim yg prihatin ngan permintaan masyarakat islam.
jadi saya pun join diorang sebagai agen marshmallow ni sbagai tanda sokongan saya pada usaha murni mereka.

jadi jika masih ada kenalan or member2 yg masih makan marshmallow yg diragui kesuciannya. bgtau mereka supaya beralih kepada produk muslim kita yg telah disahkan halal. produk ni saya rasa sudh boleh didapati di sesetengah pasar malam. x masuk lagi supermarket.

tapi jika berminat untuk mengedarkan dan bantu mempromosikan produk halal ini. boleh hubungi saya dgn hantar email ke alamat hujanhijau@gmail.com atau call je saya. arif 014-9048309

sama2 la kita membangunkan industri makanan halal!

Rizza said...

CT.. amat bahaya ..kat kedai2 tu bukan nye boleh percaya... hati2 la ye

zufa.. akak tak makan gak..cuma musykil je kat malaysia ni macam mudah je dpt.. ade kah halal???

mrs plain-june & Z... saya pun beli gelatin halagel aje..

Puan nori manap, terima kasih atas maklumat anda... jika dapat nama kilang tersebut sila beri pada saya untuk disebarkan... biasenye resepi yang guna gelatine lebih kurang juga macam guna agar2..

En Arep, terima kasih atas maklumat anda.. amat dihargai... boleh dapatkan blog atau website encik atau blog sesiapa yang menjual Halal Marshmallow...akan saya sebarkan di ruangan blog saya ini.. insya'allah... terima kasih banyak2.. semuga kita sama2 menjaga yang halal ..