Sunday, 2 August 2009

rotan?

Anti Smacking Law ????

tadi ade le isu ni kat tv...

apa yg aku nak ceritakan...

tak salah kita nak lepuk/rotan/denda anak kita sendiri...
kerana tu anak kita.. kita nak didik dia ...bukan mendera...

ade sesetengah org dok sokong isu tu.. tapi kita kena tgk balik org yg sokong tu
1. dia dah ade anak ke?
2. dia dah kawin ke?
3. anak dia bagus sgt ke?
4. dapat ke dia kawal anak dia di rumah org?
5. adekah anak dia mendengar cakap dia ?
6. adekah dia kena ikut cakap anak dia?
7. apa tindakan dia bila anak dia buat salah?
8. apa cara dia disiplin kan anak dia?
......

begitu juga kita dimsia...
berapa ramai mak pak skrg ni yg berani nak mendisiplin kan anak2 mereka dengan rotan???

atau biarkan anak buat apa sahaja ?

atau anak dia akan duduk diam 24 jam tak usik apa2 brg kat rumah org?

normal budak ...biase la.. dia akan usik brg... tak nak dengar cakap.. melawan...
tapi kita boleh disiplin kan dia... agar dia tau...
bila di rumah org lain ..tak boleh usik brg org lain.. termasuk lah dok bukak katup pintu almari ke apa ke....
tak boleh le menolak anak org lain...
tak boleh le melontar mainan ke arah org lain...
tu semua perlukan mak pak nak didik ..bukan main biar je..

kalau kita biar kan.. anak tak tau..itu salah...
dia akan buat ..dan buat lagi...

lain budak lain perangai nya.. tapi normal budak sama je ..begitu...

aku cakap byk2 ..sebab aku memang akan marah anak aku [bapak hassan pun sama.. akan marah hassan].. kalau dia buat sesuatu yg tak sepatutnya... walaupun di mana jua....
apa nak malu... malu sebab marah nak depan org ???? tak yah le malu... lebih malu lagi kalau anak dah besar.. anak buat perangai yg tak leh kita selamatkan lagik... tak leh nak tegur lagi...
seperti anak mencuri.. anak bergaduh... hingga menyebabkan campurtangan pihak berkuasa...

pikir2 la ye...



2 comments:

Mama-Miya a.k.a MiuMiu a.k.a "Jedi Hopeful" said...

i sempat tgk they discuss about it on sunrise on 7. agak tak munasabah la kan? they should draw line between abusive & educating/disipline kan? tokleh terus ban gitu aje.

even kita dlm islam, ada cara nak didik anak dgn rotan...kang kalau i rotan anak tak nak solat, i lak kena dgn goverment. naya...

rizza said...

mama miya.. tu le depa.. tapi yg tak setuju dengan depa pun ade

abih tu yg dok pandai2 buat law gitu.. anak depa bagus sgt ke?? ke tak de anak lagik hehhe