Thursday 11 June 2009

semalam punya cerita....

Semalam ketika aku sedang sibuk utk membuat kek ini...
tiba-tiba... handmixer aku bau hangit... dan tetiba aku lihat macam ade 'cahaya berapi' [tak tau nak describe apa] dibahagian 'speed button'... maka aku pun cepat2 le off kan....
maka tamat le riwayat dia pada semalam.. setelah berkhidmat hampir 2 thn lebih....
[nasib le... ]


Dan aku tiada pilihan lain... maka terpaksa la berkerja keras dengan alat ini...
[jenuh ooi... butter aku yg masih keras.. aku nak putar dengan sugar...



mood aku nak buat kek pun menurun.. tapi aku kena siapkan.. sebab dah janji nak pi umah kawan bawak kek tu.... maka jadik le seperti di bawah ni..... dari nak buat kek kotak.. jadik macam bercorak2 pulak....










Sebenarnya semalam ...sambil buat kek aku nak cuba buat coklat..
berdasarkan buku coklat aku tu...
aku ingat nak buat plain je...
tetiba anak aku...
"umi..umi buat yg triangle... letak kacang.... gigi Hassan kuat ..boleh gigit.."
dan dia pun sibuk le nak tolong masukkan kacang [ground hazelnut & almond]
dalam adunan coklat tersebut....

tadi baru aku siapkan..... aku salutkan la coklat tu dengan coklat cair ....
maka jadik le seperti dibawah tu.. idak le cantik rupa bentuk nye...

[wei.. ari ni sejuk ooo.... kat weather forecast kata 6.8C....feel like 2.9C....
naik keras tangan aku kat dapur....dah le kalau luar sejuk.. dalam rumah kami lagi sejuk...
dah pasang heather pun tak rasa apa.. ye la dok buat keje kat dapur ..
takkan nak pakai sarung tangan.... ]




Hassan rasa la coklat tu sebelum salut coklat lain...
"lembut la umi.... nak yg keras..."

lepas coklat dah salut ngan coklat cair...
"umi ..keras la... sakit gigi.."

banyak songeh betul la dia....

tinggi betul imaginari dia.... dia nak umi dia buat coklat triangle macam di bawah ni...
umi dia baru mencuba-cuba.. dah nak mintak yg dasat2...
jawab nye memang le kena bukak kilang coklat gak ni..hahhaha

*
*
*
*
*
*
*



Apa aje la anak ku ini...
demi permintaan nye... umi dia akan tunaikan.. selagi dia nak makan dan makan sampai habis...
kalau tak....... tak yah buat......

ni permintaan nye....ahad lepas... pizza....
dah 2x ahad buat mini pizza utk dia aje...
siap boleh cakap gini
"umi buat pizza ... semua hari ahad..."
uwaaa.. pengsan umi dia...



dan 2 minggu lepas juga.. sibuk mintak buat cookies lagi macam yg ini
sebab baru jumpa cookie cutter yg baru...[teapot]
aku buat kan la 2 adunan...
aku rasa dia abis makan 1 adunan la dalam masa 2 minggu tu..
yg lebih nye..bapak dia le kena habiskan



Hassan ni suka tgk aku buat keje kat dapur... buat kek ke.. apa2 la.. dia pun belajar ..dok tanya macam2..tu apa la ini apa la.. umi buat apa la.....tu le budaknya...



ni le rupa budak yg menyokong umi nye dalam usaha menjadi WAHM...
sekrng ni SAHM la ye.. kena study dulu..



Hassan...















8 comments:

cysev3n said...

Za, ampun lagi dia kata "setiap hari ahad".. macam si Amir kot nak nasik ayam tiap2 malam? camno? kekeke..

aku bersalin nanti, wajib bawak kek coklat + cekelatnya sekali.. ha ha ha..

Rizza said...

yan.. hehe ok lagi masak nasi hari2...
ni budak.. ahad pizza... hari lain lain menu dia nak...

yan.. kalau ko bersalin 2010..insya'allah aku bawak....tapi lepas ko abis pantang.... dalam pantang aku tak nak bawak kek n cokelat...

mamaDhea said...

Za,
cam sodap je kek tu... ehehe..

cysev3n said...

nyah.. kau nak aku bunting gajah ke apa? EDD aku bulan 11 ni laa.. tak de maknanya nak sampai 2010.. kekeke..

Fid said...

aku tak kisah ko pukul putar ngan apa pun yg aku kisah aku nak mkn kesemua yg pernah aku tgk ni
aku pun nak order...sebulan 4 biji kek! lps tu aku nak wat besday party akif kat taska dia bln 10 ka 11 ni maka..aku nak order kek ngan ko
sama ada bentuk car ke crocodile ka...kapal terbang ka....bleh??pleaseeeeeee

NeroEcha said...

Note : Air liur ku tgh meleleh ni tgk kek yg sungguh delicious itu..confirm ekk balik ni buat open house jamu kekawan kek n pizza yer..

Crazee Choc's said...

Za..... bestnya!!!!sedapnya nampak coklat tu...camana ko buat? terornya!!! kek tu pun nampak sgt menarik.. telan air liur je la aku pagi2 ni

Rizza said...

sya.. sedap tak sedap ...telan je...

ok yan.. 2010

fid.. tahun depan boleh le...

echa.. aku bukan jenis wat open house.. ko nak dtg raya..dtg je... apa yg ade aku jamu... tak de.. air kosong jawab nye...

marisa.. sama macam kek kotak aku buat tu le... cuma entah macam mana jadik rupa tu...