Monday 15 June 2009

Mee oh Mee....

Sabtu lepas,
aku berkesempatan belajar membuat Mee @ Noodle
dari kawan kepada kawan aku....

[Kawan aku nama nye Widi,
dan kawan dia namanya Aneqz... dia yg ajar]

Thanks a lot Mrs Aneqz & Mrs Widi...

Baru sebentar tadi aku mencuba
setelah me'review' balik cara2 cikgu aku ajar tu
aku pun mencuba...
*
*
*
*

ni aku punya QA..
dia kata sedap.. maka lepas la produk tu

nak makan mee tu aje.. Mee Kosong

Hassan : "sedap...sedap...."

tengok la gambar di bawah ini..

begitu seronok dia makan 'tepung' yg dah masak..

*
*
*
*

ni le rupa mee yg aku dah siap masak
segala bentuk ade...
kurus, gemuk, tebal, nipis, tak rata.. bulat..
hentam je la...


tengok leee... betapa tak menarik sgt...

mee bersama kuah sayuran...
[ni pun cikgu aku tu yg ajar..]

*
*
*
*
*

cuba bandingkan mee aku diatas
dengan mee yg cikgu aku buat
cantik je mee dia...

[Puan Aneqz ni org keturunan Turkistan
beragama Islam cantik org nya,
tapi daerah yg mereka tinggal tu masih dalam negara China
maka mereka tu kena belajar segala2 nye dalam bahasa C*n4...
dan mereka reti buat mee....]


Noodle & Vegetable Sauce [made by Aneqz]


mee yg diajar oleh cikgu saya tu.. kira homemade fresh
nak makan baru buat pada hari yg sama..
tak boleh disimpan2..kerana tiada bahan pengawet...

Thanks again Mrs Aneqz & Mrs Widi




8 comments:

Hana' Yusuff said...

bagusnya kak.. macam2 resepi akak cuba.. moga cita2 nak buka kilang nnt tercapai...:)amiin..

kalau yg makan yg homemade ni mmg la fresh.. tahu apa yg kita letak utk perut kita juga kan.. cepat la balik m'sia kan.. pastu ajak saya dtg rumah.. hehe

misah said...

rizza..mee tu nampak menarik je..kalu tak keberatan meh ler share resepi..

Helena said...

wah ... blajar buat mee..... bestnya..... eh nampak ok apa mee tu.... yg penting mee tu laku..... mee tanpa gravy if laku maknanya mee tu betul2 sedap ler..... hehe

Jade said...

rizza, my MIL pun slalu gak buat home made mee ni.. tp kami semua makan dgn sup so jadi la mee sup.. mmg chinese aje yg tau buat mee ni.. untung le i sbb MIL i pun chinese so dia expert pasal home-made mee.. yummy :P

mommyashvin said...

Rizza Rajin. hehehe.......tak kisah le outlook dia, janji sedap! yum yum

NeroEcha said...

Bila ler aku nak rajin masak mcm Za ni balik nanti blh ajar aku yer

Rizza said...

hana.. mencuba je.. hehhe kalau sedap tu ok le.. tak sedap cuba lagik....
tak yah ajak2...sapa nak dtg bagitau.. dtg je..

misah.... nanti tanya cikgu yg ajar tu... kena la minta izin dia..tapi proses nak buat tu rumit sikit kalau tak tengok 'real' ...

kak helena... tu le dia.. kalau dia kata sedap tu... ok le.. dia suka.. kalau tak dia tak mau makan..

jade... mesti awak teror wat mee tu ye... mil awak mesti dah ajar tu.. syiok nye..

valli.. rajin kena rajin.. hehhe sebab nak makan punya pasal ... kalau tak tak de nye...

echa... ko kena rajin..bila ko pikir cam ni "boleh makan ke tu? apa bahan depa masuk dalam tu..." sebab tak yakin.. kena la selalu rajin buat sendiri...

Unknown said...

haaa.. baru nak cakap..bentuk mee tu macam org (negara) China buat mee. pernah tengok kat rancangan tv spore ni.. diorg punya rancangan masakan, pergi negara China..buat rancangan masakan halal dari China.

but not bad la... nanti boleh ler kongsi resepi yer.. :)