Wednesday, 27 May 2009

hak org lain , hak kita ???

Bagaimana kita memberitahu pada anak kita... apakah barang kepunyaan dia dan apa yg bukan..?

Adakah kita nak tunggu dia besar baru kita beritahu mana yg hak mana yg bukan hak dia?

Adakah kita nak dia tuntut barang yang bukan hak dia?

Adakah kita nak dia ambil/rampas hak orang lain?

Masing-masing punya cara dan idea utk menangani situasi di atas kan...

Apa yg boleh di buat?

1. Beritahu dia apakah barang kepunyaan dia

2. Beritahu dia apakah barang yg bukan kepunyaan dia

3. Beritahu dia, dia kena hargai barang kepunyaan dia

4. Beritahu dia, jangan mengambil barang yg bukan kepunyaan dia

5. Tegaskan pada dia jika barang itu bukan kepunyaan dia 
(walaupun dia menangis, meraung ke apa ke... kena tegas kan.... 'itu bukan kepunyaan dia')

6. Larang dia dalam operasi cubaan merampas barang orang lain

7. Jika larangan, teguran tak jalan gak... sila bawa anak keluar dari tempat itu dan marah/nasihat/rotan dia... (tak salah nak rotan demi mendidik anak)

8. Walaupun barang tu adalah barang kita.. tetapi dia cuba 'claim' barang dia... , cuba jgn didik dia apa yg kita punya dia punya juga... is NO NO.... kita kena tegaskan.. itu barang kita dia tak boleh 'claim' tu kepunyaan dia..walaupun dia masih kecik...walaupun hanya sebatang pencil... kerana dia perlu tau hak orang lain dan hak dia... dia kena tau bezakan....

9. Semua nye bermula dari rumah.... dari ibu bapa

10. Bermula dari kecik.. dah besar lagi tak leh nak ajar, tu pasal ade yg suka amik barang kawan, suka rampas makanan kawan.... semua tu kena di ajar.. bukan di biarkan...

Melentur Buluh Biar Dari Rebung nye..

dah jadik buluh tak leh wat apa2 selain wat meriam je atau buat lemang je.. makin byk le lemak nye....


memang nampak remeh je kan.. tapi impak nye besar... bila dewasa nanti.... 

renung-renung kan la....

sekian coretan hari ini... 



6 comments:

CY3.5 said...

aku sekarang ni, jenuh nak ajar amir + arif kongsi barang dengan zeri.. tapi zeri plak, main rampas je.. ha ha ha..

Ealyie said...

betul la kak,
semua bermula dari RUMAHHH..
skrg tgh ajor dia, da main kemas, da baca letak balik.. mana bukan hak dia, jgn kaco.. kaco, kena lepuk!! pi luar, main sama2 jgn jadik jakun, nak conquer sorang2.. itu hak bersama bukan hak makbapak.. ekekeke..

p/s: budak 2 tahun bole terima ni tak kak?? ke berat sgt?? ;)

Fid said...

Alhamdulillah anak aku kalau bab ni kalau larang dan ingatkan dia faham

rizza said...

yan... ko ade 3 askar yg ko kena handle.. selamat berjaya....

elay.. bagus la tu
apa la yg berat nye utk budka kecik pun.. semua tu demi masa depan depa... setakat disiplin kan je ok pe..

fid... akif dah bagus sgt...good boy!

eZa said...

mmg susah nk fahamkan bebdk below 3y.o. that's what i'm facing now wt the kids. nak ajor sharing is caring pon kekdag menjd, kekdg x. ade la tuh silap memane...

good tips sis! ;)

rizza said...

eza.. memang susah pun tapi kalau tak mula dari sekrg..bila lagi kan?