Tuesday, 21 April 2009

ajar kira-kira...

Kira-Kira...

ajar anak kira-kira @ matematik.... 
bukan nye supaya dia boleh jadik pakar matematik dalam usia kecik.. 
bukan nye supaya dia lebih advance dari org lain..
bukan nye supaya dia tak ketinggalan bila belajar di sekolah nanti..
bukan untuk dia jadik seperti kalkulator @ mesin kira bernyawa.... 
bukan..bukan....
.....

kita ajar dia kira-kira supaya dia tau apa nak kira...bagaimana nak kira... apa guna nak kira-kira tu.... mengapa kena kira......tu semua asas kehidupan... betulkan???

ajar sesuatu dnegan cara mudah ...gunakan sekeliling dan bila-bila masa aje.. di mana-mana sahaja......

.....

kita tak perlu la nak ajar dia kira betul2 dari 1 sampai 10 atau dari 1 sampai 1 juta ketika usia nye di bawah 1 thn @ 2 thn...

kita ajar dia kira berperingkat... sedikit demi sedikit... satu nombor diikuti satu nombor lagi..

kita ajar menggunakan apa yg ade disekeliling kita...

kita ajar dia kenal macam mana bentuk nombor tu.. 

kita ajar konsep kira-kira itu...

kemudian baru la kita ajar aturan kiraan tu sebenarnya...

apa yg aku nak sampaikan ni ye????

mula2 ajar la... (sebut & tunjuk..)
ni nombor 4 (katakan pintu rumah nombor 4)...
ni nombor 78 (katakan ternampak di mukasurat buku bacaan anak anda)

dan terusnya

.....

umur bawah 1thn... kenal kan nombor2 secara rawak.... (kenalkan bentuk nombor tu)
apa yg dikatakan 1? 1 biji bola... 2? 3? ....

umur 2 thn~3 thn... boleh la di ajar susunan nombor2 tersebut.... faham kan nombor2 tu

umur 3thn ~ 4thn .. (umur biasa kanak2 sekolah tadika di ajar asas kira-kira...)
boleh la di ajar (ajar tunjuk & sebut je.. kalau boleh tulis sekali pun ok)
untuk dia ingat yg mudah2 aje dulu...buat permulaan...

1+1 = 2
2+2 =4
4+4=8
8+8=16
16+16=32
32+32=64 
dan setrusnye.... 

tak perlu la ikut aturan seperti ini.. (buat masa ni la)
1+1=2
1+2=3
1+3=4

.....

bila dia telah mahir ... baru la teruskan menggunakan benda2 utk menerangkan apa yg di maksudkan 1+1 =2 tu

menggunakan kertas dengan melukis 1 bulat + 1 bulat = 2 bulat

atau menggunakan lego atau kotak2 kecik atau botol2 kecik sebagai ganti bulat di atas....

......

setelah faham + (addition / campuran).. 
boleh la dikenal kan dengan - (substraction/penolakkan)

seperti berikut (yg mudah2 je)

2-2 = 0
1-1-=0
2-1=1
4-2=2
2-0=2

dan seterusnya

buat la kira2 macam campur.. gunakan mainan dia untuk gambaran kiraan tu

.....

peringkat seterusnya... boleh di ajar darab (times)

tak perlu la kita ajar dia menghafal semua sifir sampai jadik robot sedangkan dia tak tau apa benda tu.... (mengingat dan menghafal buta2 lain maksudnya)

cara permulaan untuk usia dibawah 4 thn ni...
ajar la sikit2 aje... tak perlu la ikut peraturan nye.. (ambil yg mudah)

2x2 = 4
3x3 = 9
1x0=0

untuk dia faham bentuk2 nye

kemudian baru la ajar dalam bentuk pengiraan sebenarnya...
macam mana nak kira darab ni???

gunakan kertas dan pen aje (peringkat usia ni budak dah mula faham jika konsep campur & tolak dia dah tau... boleh le dia faham darab)....

contoh yang kita boleh beri pada dia

2x2

2 bulat & 2 kotak...
gunakan gambaran tu..
setiap satu kotak lukiskan 2 bulat... dan mintak dia kira semua nya... 
maka dapat la jawapan 2 x2 = 4 bulat dalam 2 kotak tu

begitu juga 4x3

4 bulat & 3 kotak

** tak perlu dia hafal semua sifir tu.. yg penting dia tau apa maksud 2 x 2 / 4 x 3 
dan macam mana nak kira jawapan nya...

bila dia dah faham konsep kiraan.. apa nombor pun dia boleh kira ..insya'allah

.....

setelah faham konsep +,- & x.. 

ajar bahagi (/)...

buat yg mudah dulu

1/1 = 1
2/2=1

kemudian baru peringkat ini
8/4=2
12/2=6

boleh di teruskan

3/4 = 3/4
6/5 = 1 1/5

cara mudah menggunakan kotak dan bulat...

katakan 8/4
terdapat 4 kotak
mintak dia isi 8 bulat satu demi satu dalam 4 kotak tersebut...
maka setiap kotak akan mengandungi 2 bulat....

begitu la cara nya...

contoh aje

.....

apa yg saya tulis diatas berdasarkan bahan experiment di rumah ini.... method try n error la..

contoh2 di atas.. sama ada diajar terus (maksudnye mak bapak yg tulis dia dengar aje) atau dia menulis sendiri.. ia bergantung pada individu tersebut, jika anak dah pandai menulis.. boleh suruh dia yg tulis..kita hanya sebagai rujukan dan panduan... jika tidak.. ajar aje.. biar dia tgk dan dengar penerangan kita tu...

......

sambil2 baring sebelum tido pun boleh ajar... gunakan jari2 tangan yg 10 tu.. ajar asas aje sedikit demi sedikit.... supaya dia faham apa konsep kiraan tu.. bukan hafalan semata tanpa tau apa yg dia hafal tu..

.....

utk pengetahuan pembaca blog ini... 
Hassan TIDAK MENGHAFAL SIFIR... dia tak tau pun kalau suruh baca sifir 2 ke 3 ke apa2 la... sebab dia tak hafal...

akan tetapi jika kita beri soalan nombor yg mudah2 dia boleh buat dan faham macam mana nak selesaikan masalah tu...

contoh nye... 
"Cuba Hassan kira 4 + 3 berapa?

dia akan tulis 4 +3 dan membuat bulat2 4 & 3... dan dia akan kira semua nya...

begitu juga kalau tolak, darab atau bahagi...

nombor2 yg mudah.. insya'allah dia boleh beri jawapan nye...

lama2 dia akan ingat berapa 4+3 tanpa perlu kira dengan bulat2 lagi...

sedikit demi sedikit kami ajar... tak semua kiraan kami ajar ikut aturan.. secara rawak.. apa yg keluar dalam kepala kami ni..kami ajar ....

kami ajar dia faham macam mana nak kira...

kalau tak de pen dan kertas.. gunakan jari2 nye dan lego2 utk buat kiraan semua tu....

di bawah ni ade beberapa contoh yg telah di ajar dan ada antara nya yg di tulis sendiri oleh Hassan...



tau apa tu 1, 2, 3.. benda2 tu mesti la ade ikut bilangan nye
1 biji bintang.... dan seterusnya


kiraan secara ini setelah dia tau apa akan terhasil kalau 6+6 
dan sebagainya...


cara kira guna bulat (dots)


campur/plus


salah satu slide kiraan ... tolak/minus
(sebab tak jumpa gambar lain...letak yg ni sebagai contoh)


belajar darab/times



belajar bahagi







p/s: maaf jika anda tidak dapat memahami apa yg saya tulis ini.. saya bukan seorg guru yg terlatih utk memberi penerangan yg sepatutnya...

jika ade yg nak faham lagi atau tak faham dan cuba nak faham... 
boleh la email terus pada saya
wannfariza[at]yahoo[dot]com

sekian terima kasih banyak banyak...



23 comments:

Fid said...

clap clap clap

mommy2H said...

Hebatla Hassan! Hafiy dah lama tak belajar mommy tak cukup tgn adiknya sakit

mamadanish said...

Paham paham paham..
tak paham..akan ku YM dirimu..:)

Berpinar mataku memikirkan bagaimana nak ajar bahagi nanti..itu mcm mencabar jiwa raga jugak tu..lain2 rasa mcm ok jugak..bahagi..huh!!!

kena menuntut dari rizza ni..from now!!!!

mimielola said...

Eh, yg 6/5 tu, kenapa aku tak pernah diajara teknik sebegitu masa sekolah dulu??? Kan mudah nak paham tu....

Yan said...

nak nangis aku tengok slide yg paling last..

CT said...

bravo...good note for me...thanks ya rizza...

kakyong said...

salam Rizza

terima kasih. kakyong suka penerangan ini.. ade sebahagian teknik kakyong dah apply pada anak2.. tp byk juga entri u ni memberi panduan utk ajar kira2 pada anak2 utk level yg seterus nya..

suhainini said...

tq for sharing..
6/5 tu paling sy suka..

m-i-o said...

oh kak rizza,
sebenarnya sy terasa nk menangis tengok kaedah kiraan ni.
betul, weh. sebak rasanya. sob sob sob.....

ibu_sufi said...

HEBAT cara kak rizza ni..

rizza said...

fid, ko clap apa ? hehheh

nor, ko dah abis bercoti2 ke?

yasmin, memang berpinar ooo nak ajar bahagi ni...

mimi, kita zaman sekolah dulu di ajar hafal sifir .. tak de nye ajar gini... memang mudah faham ni....

yan, hehhe nagis ?

ct, sebagai panduan semua.. buat jgn tak buat...

kakyong, tq.. saya buat berdasar kan peringkat tumbesaran Hassan... tu yg maca, berperingkat2 .... ikut dia ...

suhainini, sama2... cuba la buat utk anak2 ye..

zufa, hehhe ni sorg lagi nak nagis ni

ibu sufi, tidak le hebat mana pun.. baru je belajar mengajar anak...

Fid said...

aku clap seronok!

gila dahsyat! nnt ko buatlah method 'rizza fariza singa'!

lps tu time wat marketing ko leh provoke kata 'sapa tak guna method ni komperm mak pak sekali bukan takat anak yg akan bangang' kahkahkahkah

apa2 pun aku bagi tepukkan gemuruh kat ko

hassan tu bijak macam aku la kahkahkahkahkahkahkah
jgn mare!

Sayang.Ibu said...

thanx 4 sharing kak..info ini amat m'bantu utk ajar anak2 ku...:)

tajma said...

salam.wah cikgu ka ni? rajinnya

ar.nie said...

Sis,
Terharu esp part yg last tue...

Sila share byk2 lagi... saya suka bangat! ;)

Anonymous said...

Coti coti apernyer za. Coti anak sakit pulak huhu

Nor

rizza said...

fid.. pandai la ko ye....dok kenakan aku...

cikgu intan... sila kan.. leh ajar anak murid jugak...

tajma.. saya bukan cikgu ..heheh

arnie.. share2 je..sila la

nor.. dah sihat ke budak2?

mrsharis said...

Hi..salam kenal..
Thanks for the info..
sangat berguna..
nanti sy cuba praktikkan kt hannan..

I follow!!! ;p

rizza said...

mrsharis...
salam kenal..
tq...selamat mencuba!!

n.i. said...

ya allah!!! kagumnya i... syabas...

rizza said...

hai n.i...

selamat datang....

jgn le terlalu mengkagumi saya yg tak seberapa ni... segan rasa nye..

nas said...

thumbs up!...subhanAllah.

rizza said...

nas.. tq.. awak leh cuba ajar anak2... mudah faham ..insya'allah