Sunday, 8 March 2009

seimbangkan ilmu....

Dalam mengajar anak kita hidup didunia ni.. kita perlu seimbangkan apa yg dia belajar tu... belajar ilmu akhirat dan belajar ilmu dunia.... jgn terlebih atau terkurang.... seimbangkan ia..

mengapa aku kata demikian...

jika kita hanya ajar ilmu akhirat je... memnag bagus.. tapi kita masih hidup didunia.. kita perlu tau ilmu dunia.. kita perlu ade kemahiran dalam ilmu dunia ..agar kita manfaat kan hidup kita didunia dan kita gunakan ilmu agama yg kita pelajari agar kita lebih memahami ilmu duniawi ini....

jika hanya belajar ilmu dunia aje.. tidak la bagus juga... kita tak de pegangan hidup... kita hilang pertimbangan .. maka bagaimana kita nak membawa diri kita ke akhirat pula.....

kita perlu mengajar anak kita ilmu akhirat(agama).. supaya dia menjadi seorg muslim yg berguna .. akan tetapi kita jgn lupa memberi dia pelajaran duniawi... yg akan menjadikan diri nye lebih berharga ...

contohnye la... jika kita memberi didikan agama sejak lahir.. titik beratkan bab agama.. insya'allah akan tertanam dalam diri nya... dan bila meningkat dewasa.. dia perlu belajar ilmu dunia... berikan la ia sesuatu ilmu yg dia boleh gunakan dalam membantu masyarakat... supaya dia menjadi insan yg bertimbangrasa, bersemangat membantu manusia lain, dan bersyukur..
seperti doktor.. jika anak2 belajar menjadi doktor di sertakan ilmu didikan agama yg telah tertanam sejak lahir.... insya'allah.. dia akan menjadi seorg doktor yg benar2 mau berbakti ke jalan Allah.. bukan memandang duit semata.... dan dapat membantu org lain..

ilmu dunia ni penting utk kita ..hidup di dunia...

walaupun anak kita seorg hafazan ..kalau kita beri kan dia ilmu kemahiran dunia ni.. ia akan lebih bermakna....

contoh nye banyak kan... Rasullullah seorg pendakwah (ilmu agama).. akan tetapi beliau juga seorg saudagar (ahli perniagaan).. Beliau mempunyai kemahiran berniaga (duniawi)...membantu masyarakat disamping berdakwah...

maka perlunye kemahiran utk seseorg hidup didunia ni....

oleh tu saya hanya memberi pandangan saya yg tak seberapa ni..
jika kita nak jadikan anak kita seorg Al-Hafiz @ Al-Hafizah. memang bagus....berikan la ilmu agama sejak kecik...dan bila dewasa jgn lupa berikan juga ilmu duniawi yg mempunyai kemahiran tertentu (menggalakkan dia menjadi doktor, jurutera, akautan, pakar komputer, askar, arkitek, pereka, chef dan sebagainya)....insya'allah.. anak akan menjadi seorg jurutera yg jujur bertanggungjawab @ seorg chef yg menjaga makan minum di restauran agar terjamin halal & haram nye... @ seorg pereka pakaian yg mencipta pakaian agar kelihatan menarik dan menutup aurat... byk hikmatnye pada individu tersebut dan juga masyarakat...

bukan nye apa.. bila diperhatikan.. segelintir yg hanya tau agama aje... tidak faham sains & teknologi ..maka bagaimana dia nak mengetahui sains tu lebih mendalam ... dari pandangan Islam... begitu juga saintis yg tak de ilmu agama ... dia hanya tau bulat2 yg dia ajar aje.. tapi tak dapat nak berfikir terbuka dan tak dapat mengaitkan ilmu tersebut dengan Islam...

maka seimbangkan la apa yg kita ajar pada anak kita...agar dia mendapat ilmu yg sebenarnye ..ilmu duniawi dan ilmu akhirat.. supaya mereka menjadi seorg yg berguna pada masyarakat dan berkat nye di bawa ke akhirat.... insya'allah..

5 comments:

Mrs Noba said...

btol btol!!
kena seimbang..

Nur said...

yup..mmg ku setuju..sbb kita hidup di dunia ni utk akhirat....

para tahfiz septtnya juga ada ilmu teknikal utk hidup di dunia..x delaa terkapai2 pas abis belajar,ye dak?

Lyna said...

cikgu saya kata tak ada istilah ilmu dunia ke ilmu akhirat ke, semua wajib dituntut.

kalo tgk cendekiawan Islam dulu2 pun semua aspek depa terer.

kita2 zaman sekarang je, ada ilmu dunia, ilmu akhirat, pastu dok pening nak belajar yg mana satu.

hehehe.

mimielola said...

Ya, betul!

mamadanish said...

saya pun stuju jugak!!!