Wednesday, 11 February 2009

sayang kan anak tangan-tangan kan ... bab 2

sambungan dari sini la ye

ni aku tulis kan la serba sikit apa yg kami maksud kan dan apa kami lakukan...

jgn ikut bulat2... ikut pada apa yg korang rasa korg nak buat....

kami buat ni sebab kami rasa ..kami nak buat macam ni dalam didik anak kami la...

memang anak kami sorg je.. tapi tak de la sampai tak boleh marah @ tak boleh rotan/pukul

ade masa nye boleh manja.... ade masa nye perlu la ade ketegasan....


KETEGASAN tu le penting bagi kami...

apa yg kami maksud kan tegas...

1. gunakan suara... bercakap dengan nada tegas

2. gunakan suara... bila perlu marah... dengan nada marah

3. gunakan tangan(lepuk/cubit) & pembaris (rotan/pukul).. kami tak de rotan betul...
(jika ade kesalahan yg perlu di didik dengan cara ini)


4. denda jika perlu..

5. bermula dari kecik


ni contih apa yg aku ingat2 la kan..


  1. CERMIN MATA

    masa Hassan kecik.. (belum setahun pun usia).. dia dok pandai capai2 tarik2 kan.. normal la budak besar tu.... tapi ade beberapa benda yg dia tak dibenarkan tarik atau rosakkan.

    cermin mata... kami pakai cermin mata... jadi benda tu bukan sesuatu yg boleh dipandang ringan.... bukan 10 sen 20 sen je,... kalau rosak... sapa nak bawak keta pi kedai repair ke buat baru.... kopak la kan... jadi.. bila dia cuba tarik.. memang kami marah dia dan lepuk je tangan dia... mula2 memang dia meraung.. tapi tiap kali dia cuba buat... dia tetap akan kena marah dan tangan nye akan kena lepuk... ..cuba lagi.. kena yg sama... sampai bila aku tak ingat la.. tapi lama2 dia tak akan berani rosakkan cermin mata kami atau sesapa pun... sama ade org tu tengah pakai atau letak atas meja ke.. dia tak usik... dan cermin mata hitam dia pun dia tak berani nak patah2 kan... (ni pernah coba buat.. dah dimarah , dilepuk dan disimpan pada waktu dia buat begitu)... sekrg ni boleh le percaya .. bila kami nak baring ke.. suruh dia letakkan cermin mata kami atas meje..dia pegang elok2 dan letak elok2... dia tau benda tu ber”harga” buat umi dan bapak dia....


  1. HANDPHONE

    yang ni pun masa kecik dia cuba2 nak main.... kami bagi pegang tapi bila dia cuba balik atau ketuk2... kena la marah... memang la sifat anak kecik dia nak tau kan apa jadik.. tapi ade benda yg dia tak boleh buat begitu... bagi je mainan lain yg dia boleh buat begitu.. lama juga nak kawal bab ni.. sampai ade ketika tu dia pi amik handphone kawan kami dan balik atas tanah.. nasib baik tak berderai... apa lagi.. kena marah teruk la.. ni masa dia usia 2 thn lebih..sejak tu dia makin faham... dan le ni..kalau ade handphone kat atas meja pun dia tak akan main baling2 atau rosakkan.. dia boleh tengok dan baca belek... boleh.. tapi tak boleh rosakkan.... so far … ok le.. dia dah tau mengapa tak boleh dan apa yg boleh buat dgn handphone tu..


  1. DAPUR & PLUG ELEKTRIK

    memang kawasan larangan jika tiada kami diruang tersebut.. dia pernah main pulas2 dapur tu (stove le)... sib baik le sini guna elektrik je.. kalau yg otomatik keluar gas tu..kang haru je.. tu pun aku terperasan.. dia usik... apa lagi.. kena la marah dan lepuk tangan dia... dan berbuih le nasihat kenapa tak boleh usik tu dan apa akibat nye dan apa yg dia boleh buat di dapur tu.... sekrng ni... dah tak usik pun.. kalau pi dapur pun .. dia takkan main alat2 yg bahaya tu.... dia dah diberi peluang mencuba bukak katup pintu2 laci dapur.. tapi dengan pengawasan dan di nasihati tidak melakukan lagi... dia tak buat lagi.... mau bertabur herba-herba ke.. pecah lak telur2 kat dapur tu.... ngan pisau2 la .. macam2 ade.. amat bahaya..

    budak memang la suka main plug2 ke wayer2 ke.. ni memang dan pernah berlaku la.. kami memang akan lepuk tangan dia jika cuba bermain dengan plug atau wayer2 tv ke apa2 la...yg bahaya ni...selain menyendal2kan ruang2 tu... kerap la masa kecik... dah makin besar... dah tak perlu lagi nak marah … dia tak akan usik sebarangan... sebab dah di beri penjelasan ..sejak kecik..



  1. PETI SEJUK

    yang ni memang antara yg dilarang.. dilarang buka ….dan dia tau dah mengapa tak boleh bukak … kalau dia nak sesuatu ..dia akan minta... dan jika kami tak tau apa dia nak dalam tu.. kami bukakan pintu peti sejuk tu dan dia akan tunjukkan apa yg dia maksudkan tu.... dia takkan berani main bukak2 peti sejuk...sesuka hati....bahaya ooo.. kalau jatuh ke..atau apa2 la...

  2. BILIK AIR/BILIK MANDI

    tempat bahaya utk anak-anak kecik..... di larang masuk ke bilik air tanpa pengawasan.... dia dah faham.. sejak kecik... dia tak pernah main masuk je bilik air tu... walaupun ade cubaan membuka pintu bilik air tu.. tapi telah di tegah dan di nasihati... maka.. dia tau akan bahaya nye....

  3. DINDING

    menconteng dinding... memang la leh mengasah bakat nye.. tapi amat la tidak wajar membiarkan... dah le dok umah sewa... mau kena denda kang... dia pernah menconteng dinding.. walaupun tidak sempat buat mural... telah di marah dan di lepuk tangan nye..serta diberitau mengapa tidak boleh.. dan diterangkan dimanakah patut dia melukis... dan didenda pada hari itu (aku le denda dia)... tak dibenarkan keluar bilik yang diconteng tu sehingga aku benarkan.. (tak tutup pun pintu tu...) dia meraung menagis ke ..biarkan.. tapi tak lama pun.. dia dok le dalam bilik tu... sehingga bapak nye balik.... ade kot ½ jam.. (lupa la lama dah).. dia ingat dia boleh lepas... ooo tidak.. kena la dapat kebenaran dari ku... setelah dia faham akan kesalahannye dan berjanji tak buat lagi.. maka dia benarkan keluar drai bilik tersebut.... dan kami belikan je papan magnetic tu agar dia boleh menconteng apa sahaja..bila2 masa je... bila dah besar sikit dan percaya … baru la kami benarkan dia menggunakan pencil, pencil warna dan kertas utk melukis, menulis dan menwarna... maka selamat la dinding2 kami dan mengajar nye agar tidak merosakkan sesuatu tempat tu...

  4. PAPAN LUKIS (Magnetic Board) & LAPTOP HASSAN

    dua benda yang kami amat2 tegaskan sgt... masa kecik2 lagi.. dia belajar guna.. kami dah aturkan.. lepas guna ..simpan sama ade letak atas meja kami atau sandarkan di dinding (papan lukis).... bila nak guna baru ambil.. tak boleh letak merata-rata tempat... dan dilarang sama sekali merosakkan benda itu... dia cuba utk memijak-mijak.. maka tindakkan pantas dilakukan.. dengan merotan kaki nye dan memarahinye sambil diterangkan mengapa, kenapa, apa patut buat.... cubaan mencucuk benda tajam juga penah dilakukan.. tapi seperti situasi sebelum nye.. sama juga.. dan di tambah dengan.. mengambil semula benda itu dan disimpan je... hingga esok nye atau lusa baru diberikan semula utk digunakan....

  5. MAINAN-MAINAN

    lepas main di ajar utk menyimpan … masa kecik.. kami sama2 mengajaknye menyimpan semula mainannye... bila dah jadi kebiasaan.. maka.. suruh aje dia simpan... kalau tak ikut cakap... rotan... @ guna kuasa suara... kalau tak nak simpan.. esoknye tak boleh main.. (ni tak kena lagi.. sebab selama ni dia ok.. dia akan simpan mainan bila dah sampai waktu kemas...) , dilarang sama sekali merosakkan mainan... main main la kan.. kalau cuba rosakkan.. apa lagi... kena la marah dan akan disimpan semua kalau tak nak dengar cakap.. dia jaga mainan dia dan hargai mainan2 dia......

  6. BERKAWAN @ DI RUMAH ORG LAIN & MULUT

    jika pergi ke “parenting group” @ rumah kawan2 di mana aku akan bawa Hassan bersama.. dia akan bermain bersama-sama nak org putih yg lain @ anak melayu... main la... tapi jika dia cuba berebut barang mainan atau membaling2 mainan ke arah budak lain .. maka dia akan kena marah dan jika mula menangis kerana cubaan memberontak (ni mula masa kecik2 la...).. maka aku akan membawa dia keluar dari tempat tu.. diluar.. dia akan di cubit atau dilepuk tangan nye... dan diberitau..apa yg dia buat tu salah dan apa patut buat.. berkongsi.. dan jika tidak dengar juga... aku akan membawa nye pulang ke rumah terus... tak masuk balik .. so far dah kurang le bab berebut mainan ke baling2 …

    kalau cubaan menyebut perkataan yg tidak bagus.. lepuk je mulut dia..setiap kali dia cakap begitu.... dan keterangan akan dinyatakan... MENGAPA & APA..

  7. DI KEDAI @ MALL

    dari kecik kami tak biase kan dia dengan kata2 “Hassan nak mainan apa? Pilih la..etc”... tidak... kami akan pilih kan apa mainan yg sesuai dan kami akan beli ... balik rumah baru bagi... bila dah besar sikit... kami masih akan pilih kan mainan yg sesuai ..cuma jika ade pilihan yg dia boleh pilih dari mainan yg terpilih tu ialah dari segi warna, atau rupa bentuk... bukan bagi dia pilih apa aje yg dia nak.mau satu kedai tu dianak kan.. dha namapun budak..... ni tidak boleh...habis la bankrup ….. dia dibenarkan melihat dan membelek mainan2 di rak mainan di kedai dalam pengawasan kami... hanya tengok aje... dia tidak meminta.. cuma bertanya... “umi nak beli ke?”.. jika brg tu dah ade.. kami kata dah ade dirumah.. jika brg tu bukan keperluan.. kami katakan benda tu tak perlu... jadi dia faham la.. tak semua benda boleh main beli je... terutama mainan .. dan tak de le episod guling2 ke nangis2 ke di kedai.. tidak bagi kami.. tak pernah berlaku buat masa ni.. ..jika kami ajak ke tempat lain.. dia dah puas tengok dan belek mainan tu.. dia akan kata la. Jumpa lagi @ see you later kat mainan2 tersebut.. esok lusa ke minggu depan2 nye ke.. kalau ke kedai tersebut... dia akan pi le ruang tu tengok2 belek2.... kami bagi dia peluang melihat menyentuh mainan tu... tapi tak semestinye boleh beli....


tu le antara contoh yg pernah berlaku..tak ingat sgt le.. sebab semua tu berlaku secara otomatik.... jenuh gak nak mendidik anak ni kan.. bukan senang...


Alhamdullillah kini.. dah kurang la marah/pukul/rotan/lepuk/cubit... cuma cakap je dengan nada tegas.... dia dah tau dan faham apa yg kita katakan tu.... lega la jugak..


yg penting nak marah tak salah... cuma kalau nak marah tu... kena la bersebab... jika dia buat salah atau tak ikut arahan … dan kena terangkan pada nye...MENGAPA dia tak boleh buat begitu, APA yg boleh dia buat, BAGAIMANA sepatutnye dia buat, tanya KENAPA dia buat begitu (memang dia tak tau jawapannye.. tapi sekadar tanya utk dia berfikir nanti..), BILA dia boleh buat (ni ade sesetengah isu je).....dan sebagainye...


jgn marah kerana nak marah... hehe bahaya....


satu lagi … jika bapa nye marah anak... ibu nye jgn cuba2 memujuk..(begitu juga sebaliknye jika ibu marah anak.. bapa nye jgn masuk campur) biarkan mereka... sehingga keadaan reda... baru di layan anak nye itu sambil di beri teguran dan nasihat... bukan dipujuk2 hingga anak tidak ade rasa bersalah jika dia buat salah dan akan timbul rasa berat sebelah...


yg berlaku pada kami.. memang kami buat begitu.. jika dia buat salah dan pada ketika itu bapak nye tengah tegur dia @ marah @ rotan dia.. biarkan mereka seketika... anak nak menagis ..biarkan dia luahkan perassan dengan tangisan... dah reda.. baru le layan sambil aku tambah lagi nasihat2 serta teguran mengenai kesalahan dia tu....begitu la sebaliknye...

dia tau bila dia buat sesuatu yg amat2 salah atau tak ikut kata kami.. dia akan kena marah... dia faham …. tapi jika dia tak buat salah apa2 memang kami tak marah pun dia... jadi dia tau dia boleh bermanja dengan kami.... sapa kata bila kita garang anak tak sayang atau takut … anak manja adela.. hehhe.. rase nye.... jika garang sepanjang masa kot... anak takut aje... atau marah tak tentu pasal.. anak pun tak sayang la kot....


tu je la buat masa ni .. kalu rasa tindakan aku kejam... jgn korang buat kat anak korang hhehhe...

kami buat kat anak kami je.... sapa yg tak sayang anak kan.. mesti la nak yg terbaik... sesuatu tu takkan datang bergolek... anak yg baik dan yg dengar cakap bukan datang bergolek je depan mata..kena la susah2 payah dulu..insya'allah...





8 comments:

IbuKauthar@Salwa said...

Salam Kak Rizza
puas hati betul baca entry nih
tq sbb tulis entry ni dapat la sy buat rujukan..
ada beberapa teknik kak rizza yg sy memang sedia guna sebelum ni
contohnya jgn conteng dindign(sy duk umah sewa)
kalu dia buat perangai sy letak lam bilik sensorang samapi dia minta maaf (tapi yg ni mak sy marah sgt sy buat so sy stop)
lepuk tgn/kaki kalu dia buat salah..
kalu pegi shopping pun sy tak bg dia pilih sebab sy takut develop tantrum kat shopping mall mcm budak2 biasa buat..tp for groceries sy mmg suh dia yg pilih..contoh dia dah tau beras ape yg kami beli, etc..

tq kak rizza

tulis lg ye..

sayangibu said...

kak rizza...sama lah cara akak mendidik anak dengan yang saya gunakan. Memang btol..gayanya nampak kejam, tapi itulah yang terbaik sebenarnya supaya anak-anak tak di'spoilt'kan dari kecik..

lyna said...

saya selalu lepuk Hafiy

especially tentang benda2 yg dia mmg tak patut buat sampai bile2 (mcm yg akak tulis).

dulu2 macam xtau nk buat cane jugak pasal 'terpesona' dengan method 'jgn berkata jgn' tu.

pastu akak angkat saya advise, kalo budak2 buat benda yg tak patut, lepuk aje. baru dia tahu dia xpatut buat.

aha... ngantuknyaaa

Nur said...

rizza..yana pernah wat episod tantrum guling2 tuh..tp aku bior jee..pas byk kali wat x layan,dia x wat da...

mmg kengkdg nampak kasar cara kita ni, tp kalu lg besar lagi susah nk bentuk..skrg ni kurang da dia ckp menda x elok sbb aku ikut nasihat ko dlm MHU. lepuk je kalu perlu...hehehe...

CHOMELMAMA said...

salam k rizza
salam perkenalan..
insyaALLAH izat akan cuba gunapakai tips yang akak berikan..
tq

Mynie said...

rizza,
thanks for sharing your tips and experience.. ada contoh real, amat berguna..

Mrs NoeL KHairuLniZa said...

salam singgah...
sama mcm parents sy dulu, mcm ni la kmi adik beradik kena sll.. harap2 anak2 sy nnt blh la di didik dgn cara mcm ni..

mrs redzuan said...

wah, mmg sama aje ek apa anak2 kecik nie cuba buat....semua tu rafiq pernah try buat....
panduan berguna utk org yg tak sampai hati nak marah mcm saya nie...
rafiq kena pernah kena lepuk tapi lepas tu melalak sampai biru2 muka....takutnyaa...
lepas bca entry nie, saya ada sikit keberanian nak melepuk anak saya tu....