Tuesday, 23 December 2008

TV

TV...

ade yg bagus ade yg tidak

sebagai ibu bapa..HAK KITA utk menentukan apa yg anak kita tonton di TV tu...

adakah kita nak anak kita 24jam mengadap TV?

adakah kita nak anak kita leka ngan Hiburan?

adakah kita nak anak kita leka ngan segala macam rancangan di TV hingga tak nak bukak buku?

adakah kita nak biar kan?????

sanggup kah kita biar anak kita menguasai TV?

di mana HAK kita sebagai ibu bapa????

kita berHAK utk mengHAD kan masa anak kita menonton TV

kita berHAK utk menentukan rancangan apa yg sesuai utk umur anak kita

kita berHAK melarang anak kita menonton TV ketika waktu belajar

kita berHAK ......

mengapa kita perlu LEMAH pada anak kita sendiri?

siapa yg akan menDISIPLINkan anak kita sendiri jika bukan kita sebagai ibu bapa nye?

maka fikir-fikir kan la ....

ingatan buat aku dan sesapa jua ....

kerana jika kita tak mulakan dari skrg..bila lagi?

pilih la rancangan yg sepatutnye dan had kan masa nye....
bukan membenarkan nye menonton apa sahaja jenis cartoon ..sehari suntuk.. hingga menjadikan anak kita seorg pemberontak jika kita melarang/marah pada nye.... adakah patut??

p/s: maaf.. tak de nak tujukan pada sesapa.. tapi aku tulis kerana aku rasa perlu ......
utk ingatan aku.. supaya aku dpt mendisiplin kan diri aku dan jua anak aku..... dan
sesapa jua yg terdetik "apa kah betul tindakan aku bagi anak aku tgk tv 24 jam sehari suntuk" [kalau ade la..]

7 comments:

ameerazman said...

another kudos for kak zaza.
suara hati ibu prihatin.

bertuah hassan.
and seriously, at this age even cartoon pun still addicted.
haha.

maklumlah astro, macam2 ada :P

madamoiselleczar said...

yahaha....terasa mak nyehs!!! ittew astro ceria mmg peveret Danial laaaa....4 channel yg pasti keudara tiap hari kat umah haku ni 611, 612, 613, 614 @ 615!!!
adooi laaaa....tapi ittew jek cara nak handle `kebuasan' Danial beb ;p

Fid said...

madam za
aku pun ..anak aku itu astro juga
benci aku!!!!

rizza said...

meera....

sikit2 info boleh dikongsi...

madam za..relex beb.. ade cara lain ko leh tangani itu "kebuasan" danial....
think..thnik...!!!! dont give up... jgn jadikan TV as Nanny

fid... tu le punca segala nye ASTRO....(ade yg baik n ade yg tidak le...)

NeroEcha said...

Ada tak baiknye tv berbayar ni kan..ade sesiapa rasa elok dipotong je astro tu?

rizza said...

echa.. ko hanya subcribe rancangan education je... macam natinonal geoghrapy etc...

Marisa said...

thanx atas ingatan.... tak de kes terasa ke apa ke... benda betul kena terima... anak aku mmg addicted ch61.. playhouse disney....