Wednesday 6 August 2008

Minggu Penyusuan SUSUIBU (Toowoomba)

World Breastfeeding Week - Mother Support: Everyone Wins!
1 - 7 August, 2008



Celebrating World Breastfeeding Week (Toowoomba)

Pagi ni aku gi join le group Breastfeeding (ABA member), kali ni derang wat kat Toowoomba Library.... 1st time le aku menghadirkan diri sejak jadi member ...(aku tak gi perjumpaan selalu tu sebab derang wat jauh dari tempat aku dan derang wat kat 'tempat sembahyang' derang)....

Perjumpaan ringkas je ..sempena sambutan minggu penyusuan di tempat kami ni..
mula pukul 9.30pagi...
tak le ramai pun...mungkin ade yg kerje dan ade hal kot... ade la dlm 10-12 org..bersama anak2 masing2...

mula2 tu seisi berkenalan dan bercerita serba sedikit la.. mengenai SUSUIBU... pengalaman masing2... siapa yg bagi dorongan dan cabaran2 masing2 ...

macam2 jugak cabaran dan pengalaman mereka aku dengar.... yg paling utama selain suami...adalah kumpulan2 kecil yg menyokong susuibu seperti ABA ni (di australia la)

aku seronok gak dengar....

lepas seisi bercerita serba sikit bab susuibu ..etc...

aktiviti sikit... diberikan kertas dan pin serta pen....
kertas dipin kan dibelakang ibu2 yg ade dan ahli2 dlm tu diminta la tulis apa aja mengenai ibu tersebut....terpulang la... sama ade dah kenal atau pun pertama kali kenal..tulis je ....nanti ibu2 tu akan simpan kata2 rakan2 nye sebagai sokongan etc..

apa yg aku cerita.. (aku cakap dalam bahasa depa la...ENGLISH..hehheh... tidak rajin nak tulis balik apa aku cakap dlm english tu..hhehhe english aku tak fluent cam kengkawan lain .... ko ni fid saje ye..cam le tak faham...)
* aku cerita la yg aku masih menyusukan Hassan hingga hari ini... usia nye dah 3 tahun lebih...
* aku hanya dpt sokongan suami ku aje...
* masa Hassan baru lahir...aku tak dpt sokongan dari keluarga ..malah mereka menyuruh memberi susu formula..tapi aku tegas ...dan hanya susuibu aje boleh diberi ...
* Hassan sendiri 'reject' susu formula yg diberi oleh keluarga aku
* aku dtg sini, aku join ABA ... dan tambah ilmu serta tambah kawan...
* aku juga memberikan sokongan kawan2 di Malaysia melalui website yg aku join (susuibu.com) ... dan sesapa yg rasa perlukan motivasi utk menyusukan anak mereka...

ni antara apa yg mereka tulis di kertas belakang aku.....(utk kongsi ngan kawan2 la ye)
"You are an inspiration, keep up the extended breastfeeding!"
"You are an inspiration to still be feeding after 3 years, that's a fantastic effort!"
"What an inspiration you are! keep doing what you are doing!"
"Confident"
"Inspiring"

oleh tu ..jgn la malu nak menyusukan anak anda ....walaupun dah berusia 2 tahun lebih...

dari pemerhatian aku..org putih ni memang terbuka minda nye...(bagi mereka yg mahu la)
dan menyusukan anak ni memang mempunyai cabaran yg luas...melainkan kita tegas dan dapat mengharungi segala cabaran..kita akan berjaya..insya'allah...

"SELAMAT MENYAMBUT MINGGU PENYUSUAN SUSU IBU"

6 comments:

Fid said...

fantastic...

kihkih

ko cakap melayu ka??hahahaaaa

Rizza said...

hahhah

fid..kalau aku cakap melayu mana la depa faham....hehhe
aku cakap bahasa depa la
ko niiii

Fid said...

mana la tau ko patriotik..btw u kat mana ya?
hahahaaaa

dalam makna ni....

Crazee Choc's said...

tahniah utk hang gak!

knv said...

tahniah beb! harus kau frame kertas tu za.. nanti hassan dah besar boleh bagi dia baca.

alaa.. bila lagi nak cakap omputih kan?kan?kan?

Zuraimah Ismail said...

wowwwww i'm impressed. nak try bf anisah balik sbb lately ni duk cakap nak susu...tpnye bile bg xmo berent...ape case?