Wednesday 26 September 2007

potty training????

Sebenarnye dah lama dah Hassan boleh berak dia tandas....bukan dalam diapers.....walaupun masih pakai diapers..tapi bile dia nak berak dia akan cakap ...dan berak dia tandas (tandas-jamban besar....yg biase lee kat rumah tu...)

Sejak bulan 4 , 2007... kami belikan potty train tu..utk latih dia kencing lee....
ade le sempat 3 kali ke dalam seminggu je aku try....mase tu tak pandai sgt cakap..tapi bile bawa ke potty tu..suruh duduk n kencing dia ikut le....tapi masih belum bersedia lagi nampak nye...ade le terkucil tanpa sempat bawa ke tandas...dan disebabkan selepas tu cuaca pun mulai sejuk...masuk "fall" kemudian "winter"...aku stop kan le latihan tu..memandang kan masih belum bersedia lagi...

disamping tu aku memerhatikan tabiat dia bile dia nak berak....selepas diteliti.....
aku pun buat le experiment....

bile dia dah buat muke macam nak berak atau tengah meneran tu...aku angkat dia ..buka baju..buka seluar..buka diapers ..bawa ke tandas....dan dudukkan dia di mangkuk tandas tu le..(jamban besar lee)..

mule2 tu memang le dia menjerit n meraung..ye le terkejut tengok besar nye lubang tu.....
tapi aku pegang dia le...dan dia pun memproses le.....hehhehhe
lepas 2-3 kali aku buat begitu...dia dah tak lagi meraung ..hehhehe
senang dia rase le kot...lega lepas melepaskan semua tu...

dan aku ajar le dia..kalau nak berak Hassan cakap le ..."Hassan nak berak kat jamban besar..Umi... "
memang dia belum pandai cakap sgt pun masa tu....

kemudian lebih kurang sebulan lepas tu...
tetiba lak malam tu dia dari dalam bilik tu berlari ke dapur (aku kat dapur le...bapak nye dalam bilik..)....
Hassan datang dan cakap.."Umi..Hassan nak berak kat jamban besor.."
hehheh terkejut aku.....aiik..sudak cakap ayat penuh lak tu...
cepat2 aku....bawak pi tandas....selesai dah dia nye proses tu...lega dia....hehhehh

sejak hari tu..dia akan cakap le bile dia nak berak tu.....
kadang2 tu dia cakap.."Hassan berak.." atau pun.."Hassan nak berak.."

dia tak akan berak dalam diapers ...dia boleh tunggu hingga aku bawa ke tandas....
(aku tak biarkan dia sorang duduk di mangkuk tandas tu...aku duduk di bangku kecik mengadap dia dan peluk dia la...dia duduk di mangkuk tandas tu...)

Alhamdullillah senang dah la sesuatu yg paling susah ni.....nak ajar berak di tandas....heheh
bab kencing tu tak de masalah aku rase...cuma nak cari masa sesuai je...dia pun dah tau bile diapers dia dah penuh tu..atau pun dia tengah kencing dalam diapers tu..dia cakap le dia kencing...Insya'allah...akan di latih lagi ...

1 comment:

wanie said...

good boy hassan...dah pandai berak kat jamban ye...seronok la baca kisah hassan ni...ade je perkembangan dia...