Sunday, 16 September 2007

Kita ajar anak kita berfikir..

ape ye nak kongsi ni.....

aku rasa la kita boleh mengajar anak kita berfikir dengan cara bermain la.....

contoh yang kami dah buat le....

katakan permainan Huruf dia tak cukup A hingga Z, yang ade hanya beberapa abjad aje....
ajar nye begini...

1. jika ade huruf W....kita bermain dengan anak kita tak kira la dari baby ke hingga dah 4 tahun pun rase nye boleh...... kita tanya dia "huruf ape yg boleh kita buat dengan huruf W ni...?" atau tanya dia "kalau kita terbalikkan huruf W jadik ape?".. begitu le cara nye nak dia berfikir..sekali dia dah tau yg W kalau terbalik tu jadik M ..nanti bile dia main ngan abjad dia dia kan ulang balik apa kita ajar tu dan ingat ...

2. jika ade huruf C.... sepertu soalan diatas juga..."apa huruf yang boleh kita buat dengan huruf C?".... nanti dia fikir..dan kita tunjukkan pada dia...C boleh ganti U jika tiada U....
just for fun..

3. jika S tak ade tapi nombor 5 ade ....boleh dia tanye juga dan kita ajar dia berfikir....

begitu juga huruf2 yang lain..dan juga nombor2..boleh dia buat permainan yang menarik..

tak perlu ambil masa lama pun..

bagi ibu2 yang bekerja tu....boleh le ajar dlm kurang 5 minit sehari ....atas sambil2 dia main tu...atau pun sambil menyusukan anak...bile2 aje...

apa yg penting ..ajar anak mengenal huruf dan nombor BUKAN menghafal sahaja tanpa mengenal..

utk huruuf jawi pun boleh dia ajar begitu..yg penting kreatif....dan jadikkan belajar tu seronok...

GOOD LUCK!!!

2 comments:

kuireena said...

rizza,
blog hang ni mmg sumber inspirasiku..
hang mmg bole bukak kindergarden..
:D

kuireena

rizza said...

kuireena...

tq...
hahaha..ko cakap bukak kindergarden tu cam mak aku cakap selalu..(mase aku call dia leee) hehee...
dia suh aku balik msia bukak tadika.....
oooo tidak den....kang ade mak budak marah aku ni..hehee

aku ni kadang2 tu tegas gak..heheh...sib baik aku tak suruh anak aku kawad kaki..(tunggu besar sikit ..aku ajar..)

aku ni anak sendiri leh le aku ajor..heheh anak org tak berani leeee...hehh