Sunday 10 June 2007

tak check pun...

aku tabik kat "org putih" ni..bab kejujuran dan kepercayaan...
mengapa aku kata begitu...
masa aku gi Brisbane last month....aku perhatikan....tiada sapa2 pun check tiket tak de pun kotak utk letak tiket...macam kat Msia...kita naik lrt ke komuter ke...ade tong utk masukkan balik tiket tu .... di sini tak de...dan tak de langsung org check tiket...betapa rasa kagum ngan masyarakat mereka ni....mereka dah dididik ngan sikap jujur dan bertanggungjawab....
kalau kat tempat kita..mau nye ramai nya menipu dan mengelat dari bayar tambang ... sini aku perhatikan bagus je...semua beratur beli tiket ..dan terus menunggu train yg menuju ke tempat masing2...
begitu juga waktu kami naik citycat ferry ..ni macam bot...bayar kat dlm tu kalau lum ade tiket.. kalau ade leh terus masuk n duduk...so memang tak de org check tiket pun...wow...memang betul la mereka ni benar2 tau tanggungjawab masing2...
beratur ....elok je....

satu lagi kalau naik bas tu... baik yg muda mahupun yg tua...atau yg disable..pun nak membantu sapa2 aje nak naik bas..seperti aku selalu bawak stroller sambil dukung hassan dan sambil sebelah lagi tangan pengang pelastik beg (beli barang kat kedai)...masing nak tolong bawak masuk dlm bas tu...bagus betul.....dan driver nye pun begitu..membantu...serta memandu dengan cermat....

No comments: