Monday 18 December 2006

"Winter" di Winnipeg..

Winnipeg..

Tempat nye di "Kutub Utara"... "City of Manitoba"....bila "Winter" teramat la sejuk hingga boleh mencecah -40C. Bila "Summer" teramat la panas hingga boleh mencecah 40C.
Teringat ku kenangan-kenangan di sana. Aku menemai suamiku ke sana. Pertama kali sampai pada pukul 12 pagi dimana "temperature -40C" "WINTER" wow....sejuk gilee....
Badan ku tak berapa sihat...deman terus..(terkejut dengan cuaca yang begitu sejuk..).

Kami berada di sana selama 2 1/2 tahun. Betapa bosan nya bila musim salji...salji dimana-mana sahaja.... bukan setakat tinggi buku lali..boleh tinggi hingga lutut .....punya la susah nak berjalan. Jika silap pijak, terpijak salji yang dah keras boleh tergelincir. Boleh retak kaki disebabkan tergelincir di atas salji keras.

Aku pernah berada di situasi "blizzard", di mana bas tidak boleh beroperasi (laluan penuh salji), jalan raya licin dan penuh salji, "Mall" tutup awal, dan sejukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....Pada masa tu aku dan kawan-kawanku (aku, su, fida&anaknya farhan)meronda-ronda sekitar "Mall". hingga tidak sedar di luar sedang "blizard". Sungguh tak ku sangka, dalam keadaan ku mengandung 5 bulan, aku bertahan dlm sejuk yang amat, walaupun dah pakai belapis-lapis baju termasuk jaket (rasenye 4~5 helai baju dah pakai dan 3 lapishelai stokin & kasut kulitku...) Sejuk sangat.....fida &anaknya farhan menaiki bas (arah berlainan dengan tempat tinggalku), tetapi bas yang mereka naiki rosak di tengah jalan. Aku & su terpaksa menahan kereta(sesapa saje yang lalu ke universiti) untuk kami tumpang. Alhamdullillah kami selamat sampai ke tempat masing-masing... Itu la winter..cuaca yang sejuk..jika suhu 0C atau kurang dari -1C,(suhu negatif) maka salji akan terbentuk.....

"SNOW!!!!."....seronok dilihat dan dibayangkan..tetapi tidak seronok apabila berada di tempat yang terlalu banyak "SNOW" hingga melebihi dari 5 bulan ... berasa sejuk hingga menusuk ke tulang-tulang dalaman...Wow!!!

Kenangan di "Winter Winnipeg"......

No comments: