Tuesday, 16 November 2010

kenapa..kenapa..kenapa?

KENAPA...KENAPA..

kenapa tak boleh..

kenapa macam tu..

kenapa kena buat begitu

kenapa mesti begitu...

kenapa.. kenapa....

begitu le pertanyaan budak yg banyak berfikir...

curious...

aktif berfikir ...

membuatkan dia mencuba buat apa aje.. kerana dia nak tau.. adakah boleh atau tidak perlakuan dia itu.. jika kita tak larang.. maka dia akan fikir tak salah kan.. jadi dia akan buat lagik perbuatan yg sama..kita kena tegur dan larang ..kena banyak kali.. dan sentiasa.. terutama untuk budak bawah 7 tahun ni.. kena sentiasa ingat kan dia.. tak boleh.. jangan buat.. dan bersedia memberi penerangan kenapa dan apa akibat nya jika teruskan perlakuan dia itu...
kenara umur begitu amat memerlukan pemahaman lebih.. terutama budak lelaki.. budak perempuan ni jenis mengikut.. tak de masalah.. tapi budak lelaki ni lain...

amat penting kita cuba untuk menjawab persoalan dia dengan spontan dan logik.. jangan cuba beri jawapan yg tak masuk akal....

sekian coretan petang ini...



2 comments:

Fid said...

non-stop weh soalan hatta tengah demam
jap td dia cakap kat aku
mommy i saw LUBANg kat telinga...mommy...
aku kata la
mmg la telinga ada lubang..
dia kata
bukan lubang telinga..
tarik telinga aku show (dgn sentuhan laa)
ooo ni untuk pakai anting2
mana mana?
sudah geledahlah aku cari segala anting2 subang2 tunjuk semuaaaaaa....
suruh pl,ak aku try satu persatu sbb dia nak komen yg mana cantik

ni dia tanya aku
KENAPA BUKU tu LETAK kat bawah...
sebenarnya buku dia terjatuh ke bawah sofa then dok tanya tanya tanya...

dalam lena pun aku termimpi2
salah jawap kena sound tepet
menurut buku sekian sekian benda ni gini gini....
dah tau tanya buat apa?
nak tau juga la mommy tahu ke tak

huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

cakap pelat tapi soalan banyaaakkkk

Alhamdulillah Allah bagi aku skill faham bahsa pelat

Rizza said...

hahhahha.. sampai lubang kat telinga pun dok perati...

fid.. tu le.. budak2 yg byk akal nye.. dok tanya lebih 1000x...