Monday, 9 March 2009

Tulisan JAWI....

Selain kita mengajar anak menulis ABC, 123 , mengajar pelbagai Bahasa (Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris/Bahasa Mandarin/Bahasa Sepanyol dan sebagainya...)

jangan lupa ajar anak kita menulis Tulisan JAWI..

ajar sikit2.. supaya dia tau apa itu Tulisan JAWI....

walaupun ada antara kita tak pandai berbahasa ARAB atau menulis mengikut bahasa Arab....
(termasuk le aku)...

akan tetapi adalah baik kita mulakan anak2 kita yg masih kecil ni mengenal huruf JAWI... mengeja dalam JAWI....

ade beberapa buku yg boleh dijadikan rujukan (kerana aku tak mahir tulisan JAWI... aku perlukan buku sabagai panduan)..

dan jika sesiapa perlu kan kemudahan utk rujukan Tulisan RUMI (Bahasa Melayu) kepada JAWI... boleh le tgk di SINI... (aku jarang la guna.. cuma laman ni aku rasa bagus juga dan percuma..)

utk masa depan mereka juga... (nanti disekolah akan belajar juga ...tak salah mulakan dari awal..)

beri la perlbagai Ilmu kepada anak2.. amat la bermakna & berharga dari memberi segudang mainan yg mungkin akan rosak dalam masa tak sampai 5 minit.....

hanya pandangan dari aku yg baru belajar mendidik anak.....

4 comments:

::Umi Sufira:: said...

Syaura menulis jawi sikit2 buleh tapi kalu yang dah bersambung tuh adohai naik turun bukit siap masuk sungai lagi...kekeke..

kakyong said...

salam..

betul tu, kakyong pun baru terpikir nak cari muqaddam utk fikri.. tapi link yg u beri tu baik juga utk buat rujukan.. thanks

Tie said...

Alamak ! Kak Tie memang buta Jawi ni... Biasanya anak akak yang tolong bacakan, he he....

Helena said...

dulu Helena terkial2 ajar anak tulis jawi.... puas leter bila tulisan dia macam cacing kerawit.... tapi sekarang ni anak2 selamba dan pantas ajer, malu pulak Helena sebab bila nak ajar masa exam.... Helena pulak terkial2 nak membaca dalam jawi....