Thursday, 11 December 2008

hanya utk pengetahuan sesama kita je...

meh aku cite serba sikit le apa yg berlaku di luar msia mengenai org2 AR48 (sambung berkisah pada cite Ana kat blog nye tu )

org2 AR48 ni ade yg betul2 menjaga agama nye (ni bab makan minum ye).. ade yg tak (main balun je).. ni kerana.. ade yg berpendapat (berdasar kan derang nye fahaman la ) kalau depa dah luar dari negara asal depa tu depa kata dah kira 'darurat' boleh makan la apa saja.... (aku tak tau le apa ayat2 atau sumber2 yg depa kata tu..tapi ni berdasarkan dari seorg kawan hubby yg pi tanya pak arab ...so jawapan nye begitu la...)

bagi kita yg hidup di msia dan kita amalkan ajaran agama Islam mengikut AlQuran & Hadis...
dan bagi kita istilah 'darurat' (genaral - bab makan minum le) adalah bila dah tak de makanan halal yg boleh kita makan didepan mata kita pada ketika itu.... kalau kita tak makan sesuatu kita akan mati le... tu dikira darurat la kan (katakan yg ade depan tu adalah b4b1 hutan sedang melintas.. tak de pokok2 tak de ikan ke apa hidupan laut ... dan tak de le haiwan2 lain kecuali ia satu tu je...maka kita boleh le makan utk hidup pada ketika itu la sebelum mendapat bantuan ke atau sebelum terjumpa makanan halal yg lain ....-contoh lee).. .. contoh le ye.. aku tak le arif bab2 agama ni... harap maaf ye..

tapi di luar negara.. sapa kata tak de ayam/daging halal.... zaman le ni.. byk dijual dan juga bilangan org islam makin ramai.... .. kalau tak de di kedai berdekatan.. ade le dijual di butcher2 org bukan islam yang dikhas kan satu seksyen utk yg ayam/daging halal di import dari pusat yg menjual ayam/daging halal ..... jika tak de di kawasan tempat kita tinggal ..mungkin ade di luar kawasan ..(yg mengambil masa 1 jam hingga 3 jam perjalanan utk membeli yg halal..apa masalah nye kan??) ..maka cari la yg Halal...

jika tiada makanan ayam/daging halal sekali pun (kalu diluar negara ni bukan nye boleh main balun je beli ayam seko ke kambing seko ke pi sembelih dlm rumah ke belakang rumah ke.. derang kena la ikut prosedure.. ade tempat penyembelihan khas.....) seafood kan ade.. ikan, udang, sotong ...... beli la .. apa susah... atau pi le cari fish n chip... (tanya la derang pakai minyak apa... biasenye derang akan pakai minyak sayur (vegie oil le)
kalau dah tak de jugak.. kan ade "vegetarian food" yg dibuat dari tofu..... sebab tu la Allah jadikkan ade nye golongan org2 yg mengamalkan vegetarian ni.. supaya mudah bagi org islam.. walau di mana juga mereka berada....... hikmah nye pada org islam juga...

kenapa perlu kita nak makan ayam"katok" (yg bukan disembelih mengikut Islam)???

oh ye.. aku nak cerita kan....
dulu aku ade kenalan org ar48 ni... dia seperti juga kita semua... simple dan sopan tapi dia memang jaga makan minum nye.... satu hari aku ke kedai bersama dia dan juga kawan nye sorg lagi.. kami ber 3... masa aku amik ayam halal di superstore (masa di canada ayam halal byk dijual di superstore biase je.. sana memang mudah nak dpt pun yg Halal ni).... lalu berkata la kawan aku tu.... "dia ni tak macam kita.. dia makan ayam yg lain" berkata pada aku tujukan pada kawan dia tu..hhahha selamba badak je dia kena kan kawan dia tu.. memang kawan dia tu tak beli ayam halal.. dia beli ayam "katok"... hehhe

bukan hanya org arab, org lain pun sama jua... baik msia ke indonesia ke bangladesh ke.. ade juga yg begitu (yg tak berpengang pada agama sebetul nye atau mengambil mudah je bab2 makan minum ni....)

makanan n minuman yg kita makan/minum tu akan menjadi darah daging kita dan membentuk sahsiah diri kita kan...

ok bersambung cerita aku.... kalau kita beli/makan ayam yg bukan disembelihkan cara Islam ni.. umpama la kita makan bangkai kan?? (tolong betulkan kalau ade salah tulis la ye...)

pernah ke kawan2 dengar perkataan "Ahli Kitab".. zaman dulu memang dirujukkan pada ahli2 kitab..iaitu yg berpegang pada kitab2 asli mereka.. (yg belum diubah suai oleh pader1 2 mereka tu le.... dimana dalam kitab mereka memang menyatakan Tuhan itu satu dan melarang meminum minuman keras serta makan B4bi etc....) ...itu dulu.. zaman le ni amat le amat jrg nak jumpa org yg betul2 di katakan "Ahli Kitab" ..... kerana... kitab2 yg ade le ni telah diubah dan dicampur aduk... (kitab mereka la ye....tiade kaitan ngan kitab kita ye)
jadi boleh ke percaya... "ooo ayam tu disembeilh oleh ahli kitab.. kita leh makan....".. hati2
dan juga tgk la cara2 penyembelihan juga.... (cara seumpama mendera ayam ... sebelum mematikan nye)

contoh "real" ...
kami pernah jumpa kenalan (org canada).. husband n wife.. mereka memang berpegang pada kitab asli mereka yg mula2 dulu sebelum di ubah suai jadik sampai le ni .... mereka jumpa ayat2 menyatakan pengharaman meminum minuman keras serta makan b4b1 tu... dan mereka kalau berdoa pada tuhan bukan pada yg lain2 tu le......
kalau nak ikut kan le..(aku tak le arif pun..).. mereka ni boleh juga dikategori sebagai ahli kitab.(kalau betul la pengertian tu)... mereka tidak mengguna/berpegang pada kitab nye yg famous sekrg ni le.. entah berapa jilid dan berapa version tu..
[bukan bermaksud apa2 pun.. hanya utk pengetahuan kita sesama muslim je]

aku tak le kata aku perfect pun.. no body perfect .. tapi kita berusaha nak majukan diri....improve to be better...

jadi... di msia.. adakah kita betul2 jaga makan minum kita... ia nye bermula dari individu , kemudian keluarga, kemudian masyarakat... kemudian baru lah negara.....

di negara kita .. perniagaan dikuasai oleh bukan islam.. sepatut nye kita berusaha memajukan diri dan membuat sesuatu utk pembangunan masyarakat islam...

bukan nak kata apa.. tetapi... apa yg kita org islam masak/keluarkan produk2 ... insya'allah memang boleh di makan oleh semua bangsa/agama... contohnye AYAM la...
apa yg org islam masak... ayam golek ke.. ayam sambal ke.. ayam rendang ke.. semua boleh di makan betul kan???

dan kita menghormati bangsa 1nd14 (kita tak akan jamu mereka daging lembu kan)...

akan tetapi .. jika bangsa C1n4.. mereka makan apa sahaja.. mereka tak de istilah halal haram, tiada istilah tak leh makan tu atau ni.. tak de pantang larang nye.... jadi apa yg dikeluarkan oleh mereka diragui juga .... dengan itu mereka cuba menarik org2 kita membeli produk2 mereka dgn memberi nama "melayu" pada produk2 mereka.... tu le strategi mereka....

bagi aku lebih percaya kalau produk makanan yg dikeluarkan oleh org putih ni.. kalau dia kata tak de masuk b4b1.. memang dia tak masukkan .. sebab depa ni jenis mengikut peraturan dan kalau tak ikut boleh kena saman..(mungkin hanya bilangan kecil je yg tak betul).. berlainan dengan org c1n4.. mereka ni.. bukan jenis ikut peraturan... kalau dia kata tak de letak benda tu.. dia ade gak letak sikit2...

skrg ni.. j4k1m .. aku tak pasti le apa la yg mereka buat sebenarnye...
adakah mereka mengikut telunjuk seseorg yg menjual sijil "HALAL"?????

apa terjadi bila sijil "HALAL HARAM" dijual beli sewenang2 nye.. ade le org2 yg mengambil kesempatan dengn membuat duit atas kapisiti ini... menjual beli agama...

dulu aku pernah report kat J4k1m tu pasal produk yg diragui ade dipasaran...
dengan mudah jawab mereka (aku call sampai ke atasan...manager ke apa tah)
"kalau cik rasa benda tu tak boleh makan jgn beli..." ?????? lo tu jawapan nye
mana dia tanggung jawab nye utk melindungi hak2 org2 islam dlm menghadapi situasi ni??
berapa byk produk2 yg tidak HALAL berada dipasaran.. di makan oleh org2 islam ... berapa byk hati2 yg tercemar????

risau sebenarnye kan....

apa yg aku boleh buat dan selalu buat baik dia luar msia atau kat msia... aku pi baca segala ingredientnye.. yg rase tak tulis apa2 tu ..jgn beli.. yg ade tanda halal sekali pun.. baca betul2 ingredient nye...... HATI-HATI...... (aku ade le senarai nama ingredient2 yg aku dok kumpulkan...) sepatutnye pihak j4k1m ni buat la satu list.... pastu update le tiap2 bulan ke.. info2 baru pasal produk2 halal haram ni.. apa kajian mereka pada produk2 import etc...

tu je kot bebelan n luahan serta pandangan aku ari ini...
aku dah merepek dah.. fid..ni le virus ko melanda ....

13 comments:

sayangibu said...

betul laa kak rizza...mmg skang nih walopun ada kat malaysia..rasa x slamat jek nak beli makanan, sbb kdg2 halalnya diragui..

Fid said...

kawan aku yg ar46 tu dia balun semua
babi tak makan tapi sup babi telan

tapi sambil dia telan sambil aku bebel sambil dia dok cerita apakah hukumannya...

bkn dia tak tau tapi dia tak kisah

malahan amat mudah utk aku rujuk dia kaau apa2 hukum hakam tapi dia tau saja tak amal...

yg lawak
dia sembunyikan dr aku dia bersekedudukan ngan minah china...
sekali terkantoi ngan aku

dia siap pesan kat aku in case in future kalau aku pi negara dia jumpa parents dia sila tutup mulut jgn citer rahsia dia buat dosa..
mmm...aku kata tiada jaminan!
sbb dia kata...kang dia kena rejam sampai mati
hahhaaa

Yan said...

terima kasih atas input ini. saya amat menghargainya.

mommy2H said...

ye betul tuh za..kita dok kat luar mesia nih mmg teliti segala ingredients nyer sampai kan telefon ke syarikat yg buat benda tu utk pastikan ada masuk benda2 yg meragukan ke tak tapi kat mesia asal ada HALAL tu main makan jek...nor sejak dok sini mmg baca segala mala balik mesia pon mmg akan telek semua. ada sekali tu pi jusco tgk ada org melayu beli 'ramen' adakah anda tahu bahawasanya ramen itu sup nyer dr tulang babi??huhuhu..asal jual kat mesia semuanya halal la yer???dah ler tak letak dekat section non-halal!

Fid said...

aku senantiasa akan cek juga ingredient
sbb tu kalu aku pi beli brg berejam2

kihkihkih
rice vinegar kan
aku siap suruh madoct tolong cek yg kat nihon mn halal baru aku beli hahahahaha

Ibukauthar said...

ini post yang ditunggu2.memang byk perkara syubhah,yg samar2 status halalnya dlm M'sia ni.tp sy setuju benor dgn statement kak rizza ttg ni "bagi aku lebih percaya kalau produk makanan yg dikeluarkan oleh org putih ni.. kalau dia kata tak de masuk b4b1.. memang dia tak masukkan .. sebab depa ni jenis mengikut peraturan dan kalau tak ikut boleh kena saman..(mungkin hanya bilangan kecil je yg tak betul).. berlainan dengan org c1n4.. mereka ni.. bukan jenis ikut peraturan... kalau dia kata tak de letak benda tu.. dia ade gak letak sikit2..."

memang betul pun org ca ya nun alif ni mcm ni

farah225 said...

k.rizza,
tu yg ustazah kat parlimen jawab "kalau YB tak konfiden makanan kat hotel tu tak halal, jangan la pi makan"

NeroEcha said...

Standard le ar48 mmg gitu perangai drg..hubby aku kan keje hotel mcm2 karenah kena layan tau..minum air setan paling faveret drg..ade satu kes tu masa bln pose pi minta serve bfast pkl 7.30 pagi..dia kate ikut waktu kat negara dia..boleh kaa gitu..pening btl

ummul aqeem said...

bab ni la yg mommy lemah sesangat.. bile nk makan kat mesia nih.. ada yg mmg sah xletak logo halal tp sume dok makan.. org c1n4 ni yg dorg cuma tau halal tuh xde babi jek..lain2 confirm xtau!! most of stall kat pasaraya conquer by cina. makanan kat pasaraya yg ada ingredient leh la bc tp byk yg xbc.. yg siap masak dlm pinggan ni cane? kedai mamakpon main letak ayat quran jek..

BudakSelangor said...

Dah 51 tahun memerintah tak reti2 nak jaga halal haram ..Sudahnya rakyat punya perangai jadi cam haram jadah. Teringat aku waktu dulu2 memang ornag kita jaga sangat pemakanan, sekarang nie orang Melayu sendiri tipu bangsa sendiri. Ayam eksiden pun jual pada bangsa sendiri. Menda nie macam naikkan harga minyak la, melarat2. Sebab tu bila dah jadi darah daging ianya melarat2 sampai setiap perbuatan terikut sama, jadi penjenayah, perogol, perasuah dan sebagainya.

lady zaini said...
This comment has been removed by the author.
lady zaini said...

salamz,
menarikla, saya just bloghop.
btw, sis pernah tinggal di canada ker? kami akan ke sana...mungkin boleh beri tunjuk ajar :)

Marisa said...

aku tak tau nak komen apa.... basically setuju dgn semua.. bab2 halal haram ni bukan boleh buat main.. jd darah daging kite