Thursday, 4 December 2008

ajar anak dari kecik lagi..

Otak manusia yg baru lahir... 100% keupayaan nye dalam menerima segala info ... .. semakin meningkat usia kita... semakin kurang keupayaan otak kita tu..... mungkin akan berkurang 10%... dalam masa 10 thn.. atau pun 10% dalam masa 5 thn mahupun ade yg berkurangan 10% dalam masa 50thn.. kecepatan pengurangan keupayaan otak kita ni bergantung juga pada cara penggunaan otak kita... jika kita sentiasa guna otak kita ni (dengan betul la) maka tahap keupayaan otak tersebut berkurang mungkin agak lewat .. tak secepat org yg tak menggunakan otak nye .. dan kecergasan otak kita berfikir akan membentu pada keputusan yg lebih bagus... akan tetapi.. hati juga memainkan peranan dalam menghasil kan keluaran dari otak kita...

contoh nye... jika seorg ..mengunakan otk nye.. sentiasa memikirkan idea2 serta pandangan2 yg bernas utk memajukan diri mahupun keluarga serta masyarakat ataupun negara.... pengurangan keupayaan otak nye agak lambat la.. mungkin setelah 30thn kadar pengurangan keupayaan nye hanya mencapai 10% ~20% aje..... maka dia kelihatan muda dari usia nye (kerana dalaman juga memainkan peranan pada raut wajah) dan dia juga akan dapat jawapan yg bernas utk segala apa yg dia fikirkan.. (positif)

hati memang memainkan peranan.... seperti juga penjenayah... otak nye memang berkerje keras dan pengurangan otak nye sama seperti di atas (10%~20% dalam jangkamasa 30thn.) tetapi otak nye akan mengeluarkan jawapan2 yg jahat juga la (negatif)...

akan tetapi.. jika seseorg itu kurang menggunakan otak nye... akan cepat aje pengurangan keupayaan otak nye... contoh nye..org yg kurang berfikir utk memajukan diri nye atau pun apa sahaja (tak fikir apa2 selain melangok je).. maka otak nye akan mengalami pengurangan 10%~20% dalam masa 5thn....

### aku rasa susah org tak faham.. abaikan...

sebenarnye apa yg aku nak sampai kan ialah....
ajar la anak2 sejak lahir (kalau dari dlm perut pun lagi bagus)
kerana daya serapan apa yg dipelajari itu adalah tinggi ....
anak2 kecik ni tiada apa yg mereka fikirkan... fikiran mereka masih baru dan kosong.... tiada gangguan atau masalah serta tiada tanggungjawab yg mereka perlu fikir....
sebab tu la mereka mudah aje menerima apa sahaja ajaran ibu bapa mereka.....

semakin anak ini dewasa .. semakin banyak yg mereka akan fikirkan... serta byk gangguan... maka kurang la penumpuan pada pelajaran tu..

jika kita dah semai dan didik dari kecik.. apa jua yg kita ajar tu... akan tersimpan.. dan akan digunakan (dengan cara ulangkaji la)... kalau tak diguna kembali.. maka tersimpan la sampai bila2.... sebab tu la peranan ibu bapa penting... walaupun anak2 pergi sekolah.. cikgu dah ajar macam2.. tapi kita ibu bapa dirumah ni ..peranan nye besar.... bertanya kembali apa yg dia belajar dan bimbing nye jika ade pelajaran yg dia rasa kurang yakin....
apa yg penting kasih sayang dan perhatian ibu bapa dalam mendidik anak2 tu akan membuat kan anak2 yakin dan bersemangat ....

zaman le ni memang ramai yg menghantar anak2 ke tuisyen... ade baik dan ade buruk nye..
dan diakui juga sistem pendidikan/pelajaran kat negara kita agak kurang berkesan (perlu di olah balik ni), akan tetapi.. walau pi tuisyen pun ..kita ibu bapa nye kena la tgk balik.. anak kita tu faham ke idak apa yg dia belajar, atau hanya faham cara2 nak jawab peksa je...(sebab kebykkan nye hanya tau cara2 nak jawab peksa n nak score A je...)

aku memang tak suka tuisyen ... memang aku akui ade yg bagus ade yg tidak..aku antara pelajar yg kureng pandai la......slow sikit ..... masa aku darjah 6 aku tuisyen ngan cikgu dekat umah aku.... yg ni aku rase bagus.. sebab cikgu tu ajar betul2 ajar bukan ajar cara jawab peksa aje...tapi ajar kita faham apa kita belajar....tapi bila aku nak srp .. aku kena pi tuisyen kat kajang... tak best.. sebab cara nye macam ajar teknik2 jawab soklan je... bosan2.. aku tak faham apa pun ....makin mengong ade la.. last2 aku study sendiri kat umah....
biase nye.. masa aku sekolah2 tu ..malam2 mak ayah aku teman kan la waktu buat homework n waktu baca buku... walaupun mak ayah aku tak le ade background education yg tinggi & mereka berdua bekerja tetapi dengan sedikit masa terluang, kasih sayang dan perhatian serta dorongan mereka.. aku berjaya tunai kan segala impian mereka.. melihat aku berjaya menggengem segulung ijazah..walaupun tak sehebat yg org lain...... alhamdullillah...

daaa.. aku pun dah merepek la ni.... fid... aku dah terjangkit virus merepek ko le ni...

apa2 pun aku galakkan kawan sekali yg ade anak kecik ni... ajar n terapkan semangat pada buku dan pelajaran agar dia dapat memahami dengan lebih bagus dan mudah la nak tangani bila masuk sekolah nanti ... tak rugi pun ajar dari kecik ni....malah lebih beruntung akan dtg..insya'allah dengan izin Allah..

apa2 pun ajar la sesuatu yg berguna dan manfaat serta balance la antara ilmu dunia dan akhirat....

"tiada istilah anak masih kecik.. tak tau apa2 lagi...."
"tiade istilah anak masih kecik.. tak faham apa2 kita cakap.."
"tiade istilah anak masih kecik.... bagi main je .. nanti dah besar pandai la belajar tu.."
"tiade istilah anak masih kecik.... tak perlu ajar apa2 lagi....dia tak tau pun.."
"tiada istilah anak masih kecik...buat pe buang masa ajar dia.."

sekian aje... pandangan dan serba sikit info dan fakta yg saya tau....

7 comments:

Fid said...

hahahahaaa
kawan lagi ngan aku
see dah berjangkit! hahahahaaa

NeroEcha said...

Betul3x aku setuju... seelok nye dr perut lg dah mengajar kan...aku dulu pi tuisyen ms nak ambik pmr jer ..tuisyen kat trifty kat pj state..fames tpt tu tapi cikgu mengajar nyer hampeh

NUR said...

tu sebabnya bebudak skrg ni pandai tp x de akal...IQ ok, tp EQ hancur. (ewahhh..sedap je cakap, anak aku pon x tau camno lagi..hehehe..)

Hana said...

ye betul ajar anak dari dalam perut ibu. kalau kat barat cadangkan pasangkan lagu2 mozart ke etc utk rangsang minda kan. tp sbg umat Islam, kita pun ada yg lagi canggih- bacaan alQuran utk anak kita dgr dari dalam kandungan.
saya pun masa sek x suka betoi gi tuisyen. masuk pun kejap je-sekadar dah rasa oohhh mcm ni tuisyen. hehe... tp ye la, kalau ibu bapa ambil berat pendidikan anak2 kat rumah dan didik dgn baik, insyaALlah anak pun berjaya.Amiin

mamadanish said...

Stuju jugak!!

Dan jgn sesekali terpedaya dengan dakyah (cheewahh dakyah ..hahha)yang toksah duk ajar budak2 ni ilmu2 pendidikan ni, nanti dia boring la..nanti dia itu dan ini la( yang negatif belaka)!

Mmg daya penyerapan budak2 ni sungguh hebat..dulu baca2 teori saje..sekarang saya dah tgk sendiri..(anak kawan2 dan jua anak sendiri..heheheh)

mamaDhea said...

saye setuju jugak!!

:D

Marisa said...

betul tu Rizza