Saturday 15 December 2007

panduan ABC - part 2

macam mana nak ajar anak menulis ABC..

ajar aje...

cth...

huruf W tu macam V bentuknye tapi dia ade dua V.....
ajar dia menulis...

huruf R macam huruf K..tapi dia lain sikit....begini..begini...(explain kan kat dia laa..)

huruf H macam A tapi dia tak cantum di atas....

huruf M tu lebih kurang macam W yg diterbalikkan...

huruf Q macam O tapi dia ade kaki satu..

(aku ajar huruf besar dahulu..kemudian baru huruf kecil....)



**** begitu le sedikit sebyk..contoh2 leee...

5 comments:

Anonymous said...

emm..suka la tips ni..
ajar randomly...

Anonymous said...

ooo...
bagus la tips you ni
boleh i cuba walaupun baby kecil lagi (1 tahun 5 bulan)

boleh tak you bagi resepi sizzling spagetti
fadzilsalleh@yahoo.com

http://dill-cakes.fotopages.com

Rizza said...

ibu sufi...ajar jgn yak ajar..


ruszia..

ajar la anak..
anak saya belum 2 tahun dah leh menulis ABC tapi randomly lee...

resepi tu nanti dlm this week or next week saya tulis kat blog cooking (sorry le ni tak sempat taip resepi..)

kuireena said...

za,
aku rasa lebih baik aku print and simpan post2 ko ni, jadikan mcm buku utk rujukan aku daripada aku pi spend beratus ringgit nak beli buku2 kat kedai.

aku ada beli satu buku, how to stimulate ur child's intelligent. aku dah baca 1/3 buku tu, still tak sampai2 lagi part camne nak mengajar. 1/3 of the book tu cuma cerita pasal 'apa itu intelligent', benda2 yg very general. Letih aku nak baca tang mukadimah je.

Ko pny post lg bagus. Baca sikit je tp dah byk teknik yg blh dapat. BTW, aku dah start applying teknik mengajar dia baca signpost. Setakat ni mmg dia nampak interested la bila tgk signpost BERHENTI, gambar org tgh lintas jalan. Pastu aku try gak teknik 'mengembangkan cerita' mcm yg ko explain tu. Wah mencabar gak aku nak cari idea nak kembangkan cerita tu, tpi ok la at least aku pun dpt praktis otak aku utk berikir nak carik idea..hehe

Anonymous said...

Baguihnya..siap bg panduan lagi..Tapi Rizza..Hassan bertuah coz ibu nya sentiasa ada disisi utk utn mengajar...saya ni dah le sentiasa sibuk..kat umah pun takde masa nak ajar Haziq..tambah bila ada adik ni.Tapi bila baca tulisan rizza ni semangat na buat u sentiasa ada..cuma kena cari masa je.